S jakým sortimentem uspějete u maďarských zákazníků? Jaké jsou trendy? Poradíme také, jak si zmapovat případnou konkurenci a jaké chyby neudělat při tvorbě kampaní.
Ve spolupráci se specialisty z 6Clickz jsme připravili sérii článků nejen s tipy, jak na expanzi do Maďarska, a s odborným pohledem na celý trh a problematiku online prodeje. Všechno je podloženo reálnými zkušenostmi s maďarskými zákazníky.
Podíl jednotlivých segmentů na online trhu je podobný jako v jiných zemích. V popředí je dlouhodobě oblečení, elektronika a služby jako letenky, ubytování a podobně. V důsledku koronaviru se ale od 2. kvartálu 2020 změnilo nákupní chování ve velkém. Po zavedení opatření a omezení provozu kamenných prodejen nastal obrovský přesun do onlinu. Více zdrojů uvádí, že maďarská e-commerce absolvovala za uplynulý rok nárůst odpovídající 3 letem.
Podle průzkumu GKI byl obrat maďarské e-commerce v roce 2020 více než 900 mld Ft (cca 2,6 mld Eur). To znamená celkem 45% meziroční nárůst. Ten byl před rokem 2020 obvykle okolo 10-15 %. Některá odvětví ale měla v důsledku covidu i více než 100% nárůsty. Nejprogresivnější byla tato:
Dalším efektem pandemie byl nárůst počtu úplně nových zákazníků. Podle průzkumu Reacty digital 3/4 nakupujících nikdy předtím online neobjednávaly. Zajímavé je, že zde byli průkopníky hlavně starší lidé 60+, ze kterých 83 % nakupovalo online v nových kategoriích. Nejvíce nových zákazníků se objevilo v těchto odvětvích:
Dlouhodobě v Maďarsku v top 3 závodily e-shopy, které se původně zaobíraly elektronikou: Extreme Digital, eMAG a Media Markt. Spojením Extreme Digital a eMAG v roce 2019 se pořadí sice nezměnilo, ale obrat z těchto dvou projektů končí ve stejných rukou. Zatímco edigital.hu zůstal primárně e-shopem, eMAG se postupně přetransformoval na marketplace a má ambici působit jako „maďarský Amazon“. K tomu však bude určitě mít co říct Arukereso (Heureka Group) nebo Alza.
Co se ale týká marketplaces, zatím žádný z nich nemá v Maďarsku takovou dominanci jako Allegro v Polsku nebo eMAG ve své domovské zemi, Rumunsku. To znamená, že prostor uspět bez marketplaces je zde stále obrovský.
Dobrým zdrojem pro porovnávání e-shopů může být řebříček podobný Heuréka Shop roku. Stejně jako v Česku a na Slovensku i v Maďarsku funguje více srovnávačů. Více si o nich řekneme v následujících dílech tohoto seriálu. Nejúspěšnější porovnávač Arukereso.hu patří pod skupinu Heureka Group. Stejně jako v jiných zemích, i v Maďarsku každoročně vyhlašují titul Shop roku. Jmenuje se „Az Ország Boltja“ a seznam všech vítězů v jednotlivých kategoriích najdete na této stránce (v maďarštině). Webové stránky vítězů vám mohou posloužit jako užitečný benchmark pro přizpůsobení vašeho e-shopu požadavkům maďarských zákazníků. Doporučujeme tyto e-shopy také zadat do vyhledávače Similarweb, kde najdete i data návštěvnosti, její zdroje a podobné e-shopy. Dokážete si tak lehce zmapovat konkurenci.
Jeden z našich klientů prodává výrobky s tematikou komixů. Expandoval ze Slovenska a z Česka do Maďarska. Nejjednodušší by bylo překlopit PPC kampaně ze Slovenska do maďarštiny a spustit je.
Místo toho jsme udělali důkladnou analýzu klíčových slov za pomoci rodilého mluvčího. Zjistili jsme například, že zatímco na Slovensku byl Iron Man a Thor top kategorie, v Maďarsku frčí na Spidermanovi. Avengers jsou populární jako u nás s tím rozdílem, že mají pomaďarštěný název a jmenují se Bosszúállók. Kampaně s klíčovými slovy okolo Avengers by měly o mnoho nižší úspěch. Naše ponaučení bylo proto toto:
Nikdy nepřeklápějte kampaně do maďarštiny způsobem 1:1.
Napsat komentář