Není Facebook Places jen přefouknutá bublina?

Pokud si pročtete zahraniční i některé české servery zaměřené na dění na internetu, takřka všude naleznete alespoň zmínku o nové službě, kterou spustil Facebook i když zatím ne u nás. Bude to opravdu taková bomba, jak bývá tato služba prezentována?

Co je Facebook Places?

Na českém internetu se již poměrně vžil překlad na Facebook Místa. Jedná se o geolokační službu, jako je Foursquare nebo Gowalla, která propojuje reálný svět s tím virtuálním pomocí  GPS souřadnic nebo jen označování míst, kde se zrovna uživatel nachází. Například o Foursquare si můžete přečíst více v tomto článku. Základní princip je však založen právě na určení polohy uživatele v reálném světě. Přestože aplikace Místa u nás ještě není spuštěna, i český internet zasáhla zpráva o přípravě spuštění této služby.

Další ohrožení soukromí

Jak se zdá velké množství uživatelů Facebooku o své soukromí v kyberprostoru příliš nedbá. Zároveň se stále nechává nachytávat na různé podvodné statusy a aplikace, které za přístup k těm „nejnahatějším nahotinkám“, za IPad nebo tlačítko „Nelíbí se mi“ požadují pouze přístup k profilovým informacím. Evidentně má tato skupina uživatelů v oblasti ochrany soukromí stále co zlepšovat. Proto se není čemu divit, pokud se mnoho odborníků i laiků pozastavuje nad otázkou ochrany soukromí v souvislosti s geolokační službou, jakou jsou Místa. Již klasickou (nikoliv však neopodstatněnou) obavu symbolizuje server robmenow.com, který upozorňuje na riziko vykradení bytu či domu, pokud o sobě uživatel rozhlásí, že je kdesi jinde. Zatím se však jednalo pouze o Foursquare a Gowallu ve spojení s Twitterem. Facebook v tomto ohledu přináší mnohem větší množství lidí s výrazně laxnějším přístupem k ochraně soukromí.

Strategické partnerství

Facebook v rámci spouštění služby Místa vstoupil do partnerství s výše zmíněnými službami. Teoreticky by mělo být výhodné pro obě strany. Foursquare, Gowalla a další mohou nabídnout zkušenosti a uživatele se zkušenostmi s geolokačními službami, Facebook nabídne obrovské množství potencionálních uživatelů. Ponecháme-li stranou, zda to doopravdy prospěje oběma stranám, na první pohled to vypadá, že se chystá menší převrat v sociálních sítích.

Bublina?

Facebook místa zatím českého přímo nedotýká. Predikce ohledně dalšího působení služby vychází obvykle z amerického prostředí, nabízí se tedy otázka, co lze očekávat u nás? Nechci zde tvořit dojem, že se jedná o nějakou sofistikovanou kvantitativní analýzu, proto jen zkusím nadhodit, proč by Místa nemusely být až tak zásadní službou.

  • Vlastní u nás různé druhy smartphonů a podobných zařízení potřebných pro tuto službu dostatek lidí?
  • Opravdu bude tolik lidí zajímat, kde kdo zrovna je a nebude hlavním výsledkem „spamování zdi“ jako v případě her, či aplikací?
  • Podle přibližného odhadu Elišky Hutníkové z H1 používalo Foursquare v ČR v červnu tohoto roku pouze okolo patnácti set lidí, což rozhodně není mnoho.

Pokud se budou brát v potaz pouze tyto tři možné rozdíly, osobně bych spuštění Míst v ČR nepřikládal příliš velkou váhu. Pokud by se však Facebooku podařilo na Místa naroubovat odpovídající aplikace třetích stran, mohlo by to výrazně posunout váhy. Představa, že uživatel, který se ohlásí například z určité bio farmy, získá přístup ke speciální plodině ve hře Farmville, je již mnohem zajímavější. Pro e-shopy bez „kamenné“ pobočky se bohužel zdá, že princip geolokace jako takový nemá již ze své podstaty příliš velké uplatnění. Nicméně Facebook může překvapit a využití Míst bude mnohem větší, než si nyní dokážeme představit, osobně k tomu jsem ale skeptický.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů