Jak jednoduše sledovat trendy

()

Nástroj Google Insight for Search je primárně určen k sledování vyhledávanosti slov či frází dle četnosti vyhledávání, geografické polohy, času a dalších proměnných. Vedlejším efektem je možnost poměrně jednoduše sledovat trendy. Protože lidé vyhledávají to, o co mají zájem.

V oblasti internetového podnikání je sledovaní a předpovídání trendů velmi důležitým faktorem, který může stát mezi úspěchem a neúspěchem. Lze si najmout profesiolnální agenturu, nechat si vypracovat průzkum nebo používat různé sofistikované diagnostické nástroje. Všechny tyto možnosti mohou provozovateli e-shopu nabídnout velmi užitečné informace. Google Insights rozhodně nelze pokládat za plnohodnotnou alternativu, k výše zmíněným řešením, nicméně ho lze velmi dobře využít pro odhad a porovnání různých trendů.

Příklad

Hlavním účelem tohoto článku je demonstrovat, jakým způosbem lze Google Insights využít, případně zjistit zajímavé informace.

Pro začátek si můžeme zkusit potvrdit některé předpoklady, které jsou selským rozumem jasné. Z grafu níže vidíme, že slovo cukroví je nejvíce vyhledávano v prosinci, zatímco slovo kraslice na přelomu března a dubna. Také z grafu vidíme znatelný rozdíl v popularitě Velikonoc a Vánoc.

Pokud se zkusíme zaměřit na konkrétnější vyhledávní, očekávaně zjistíme, že v oblasti určitého zboží počet vyhledávání znazelně roste okolo Vánoc. Graf níže ukazuje četnost vyhledávání slova parfém s porovnáním slova deodorant. Vzhledem k povaze těchto dvou produktů. kdy deodorant lze chápat jako běžnou hygienickou pomůcku a parfém jako cosi luxusnějšího, nepřekvapí rozdíl ve vyhledávanosti okolo Vánoc.

Pomocí Google Insights můžeme také zjistit vzájemný vztah určitých vyhledávaní. Graf níže ukazuje četnost vyhledávání slov škola a notebook. Na křivce slova škola vidime poměrně jasně vysvětlitelné propady a vzestupy odvozené od průběhu školního roku (minima v prosinci a červenci, maxima v září a lednu). Graf slova notebook tak jednznačný není. V roce 2006 a 2007 se maxima vyhledávání nacházela na podzim a v prosinci vyhledávanost klesala. Jedním z vysvětlení je, že slovo notebook bylo vyhledáváno kvůli začátku školního roku na vysokých školách (září) nebo kvůli koupi jako dárku k Vánocům, kde není radno takový druh zboží kupovat na poslední chvíli.

Pokud byste měli e-shop zaměřený na potřeby pro děti, jistě by pro vás mohl být zajímavý graf vyhledávání slova kočárek. Kde lze pozorovat výrazný propad vyhledávanosti v prosinci, ale vzestup na jaře, kdy v roce 2008 dosáhlo vyhledávání slova kočárek dosavadního maxima. Zde se nabízí také poměrně jednoduché vysvětlení. Lidé s dětmi hledají kočárky více, když je venku tepleji, kočárek, jako vánoční dárek nebude zřejmě příliš populární. Zrovna však u dětských kočárků může mít velký vliv na vyhledávání vývoj porodnosti, to by však už vyžadovalo strovnání s oficiální statistikou, která není předmětem tohoto článku.

Závěr

Tento článek si neklade za cíl popisovat nějaké sofistikované metody předpovídaní trendů. Hlavním účelem je demonstrovat, jakým způsobem si lze ověřovat nebo vyvracet domněnky ohledně vývoje trendů. Google Insights, jak už bylo řečeno, nelze považovat za plnohodnotnou alternativu k profesionálním nástrojům. S trochou fantazie, však může kdokoliv zkusit odhadovat budoucí vývoj nebo  odhalit různé skryté souvislosti. Na stránce Google Insights naleznete mnoho dalších příkladů využití tohoto nástroje. Pokud vás napadne alternativní výklad výše zmíněných příkladů, neváhejte to napsat do komentáře.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Turek napsal:

    Krásný trend má Liberec, díky šampionátu který tam proběhl

    http://www.google.com/insights/search/#q=liberec&cmpt=q

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů