Inspirativní přístupy k tvorbě webu

Jak říká už název, dnešní článek bude především inspirativní. Jedním z cílů designéra webových stránek by vždy mělo být, aby finální web návštěvníky nějakým způsobem zaujal, byl zapamatovatelný a nejsnáze se toho dosahuje zajímavým prvkem nebo funkcí. Pokud si návštěvník z vašich stránek odnese nějaký pozitivní zážitek, spíše se k vám do budoucna vrátí. Proto jsem dal dohromady několik opravdu povedených portálů a třeba vás nějaká myšlenka zaujme, nebo vám vnukne jiný nápad, který vaši návštěvníci ocení.

Na úvod…

Než přejdu ke konkrétním zajímavým příkladům, tak pár slov na úvod. Při přidávání interaktivních zábavných prvků/funkcí na váš web si musíte nejprve ujasnit, jaké návštěvníky vlastně máte, abyste to nepřehnali. Vašim cílem by nemělo být dát na web co nejvíce takovýchto prvků a maximálně je podstrkávat návštěvníkům, ze kterých se pak stanou „dětinské hračičky“. To by je mohlo až obtěžovat a celá vaše práce by měla opačný efekt. Volte citlivě, jaká „zábava“ nebude na vašem webu příliš vlezlá, ale opravdu zaujme.

Konkrétní případy

Pokud chcete návštěvníka zaujmout něčím zajímavým, je samozřejmě nejlepší to dát někam, kde určitě bude – titulní stránka, O nás, Kontakt apod. Právě sekce O nás nabízí možná vůbec největší prostor pro kreativitu. Podívejte se na stránky britských Mutant Labs, kterým se povedlo trefně oživit jinak často nudnou část webu.

Pěkný je i nápad Get Satisfaction na oživení stránky, kde se nachází názory a hodnocení jejich služeb ostatními (feedback). Nejsou zde pouze vypsané stylem, kdo a co o nich řekl, ale zobrazují se náhodně po roztočení „kola štěstí“.

Co se týče kontaktního formuláře, ten také nabízí prostor pro nápady. Podívejte se například na stránky English Workshop (spodní část), kteří se snažili z kontaktního formuláře udělat pracující stroj, což do celého pojetí portálu výborně zapadá.

Typicky se také pro něco kreativního využívá chybová stránka (404). Pokud něco vymyslíte, můžete lehce rozptýlit frustraci návštěvníka, kterému se nedaří najít, co hledá, nebo že vám zrovna něco nefunguje.

Nepřehánět

Zajímavým příkladem jsou i stránky CaptainDash. Celý komiksový design, název záložky „What We Solve“ a všechny interaktivní prvky jsou skvělé, nicméně na druhou stranu, pokud opravdu hledáte informace o společnosti, nebudete zrovna nadšení. Když si web projdete, nebudete skoro určitě schopní říct, co vlastně firma dělá. Design sice skvělý, ale dobře se na tom demonstruje, že pravidlo: „Stránky musí dát v první řadě odpověď na otázku, co firma dělá,“ zde ustoupilo trochu do pozadí.

Že to ale jde (skloubit inovativní design se splněním výše zmíněného pravidla), ukazují stránky Meomi. Provedení je výborné – nejlepší je podle mého názoru zápatí, kde když přejedete kurzorem, začnou na vás vykukovat různé „potvůrky“. Co společnost dělá, víte také hned díky umístění v horní části stránky – A little design studio dedicated to play, delight, and goodliness. Je pravda, že by to mohlo být výraznější, ale jinak opravdu povedené.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Ještě jeden příklad k tomu, že to opravdu jde, a v podání Two Giraffes i jednodušeji.

Propojení designu s oborem

Nejlepší samozřejmě je, pokud je vtip v designu přímo spojen s tím, co společnost dělá. První příklad není firma, ale stránky události – Converge konference. Důležitá je první část jejich motta – Peel back the layers… (dá se přeložit jako – Odstraňte vrstvy, nebo Oloupejte slupku). Když se totiž budete dívat na toho výrazného „kyborg“ T-Rexe a pojedete po stránce dolů, budou se postupně odstraňovat jeho jednotlivé vrstvy.

Dále je tu společnost Seamco, která také výborně propojila své pole působnosti s designem webu. Seamco se totiž specializuje na výrobu efektivních balících a stáčecích linek, což pochopíte hned z titulní stránky.

Příběh

Pokud jste opravdu hodně kreativní, můžete zkusit na vašich stránkách vyprávět nějaký příběh. Prvním příkladem jsou stránky Combine konference. Je sice podle mě trochu těžší ho pochopit, protože je hodně o detailech, ale najít se dá – soustřeďte se, co dělá ten obří kukuřičný klas.

Ještě jsem našel stránku Bright Future of Car Sharing. Má vertikální navigaci, kterou můžete projet malým autíčkem, které se ovládá šipkami na klávesnici. Po cestě získáte další informace, můžete klikat na různé interaktivní prvky apod.

Tolik k dnešnímu tématu. Snad vám článek dal nějakou inspiraci, jak můžete vylepšit vaší webovou prezentaci.

Zdroj: Smashing Magazine

Facebook
Twitter

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů