Co je copywriting a proč je důležitý?

()

Internet je plný informací o tom, co je copywriting, proč ho nepodcenit a proč se na vlastní pěst nesnažit nahradit práci profíka. Přesto si stále dost majitelů webů a e-shopů myslí, že text je na stránce jen proto, aby nebyla prázdná. To, že má marketingový důvod, naprosto ignorují.

Copywriting je důležitou součástí online marketingu.

Pokud patříte mezi ty, kterým copywriting něco říká, buďte rádi, i když vám možná bude tento článek připadat lehce zbytečný. Na druhou stranu doufám, že si ho přečte i alespoň pár jedinců, kteří se pohybují v oblasti internetového podnikání nebo začínají, a pochopí, že to k něčemu je.

Základy

Pokud použijete internetový vyhledávač a najdete si, co je copywriting, pravděpodobně najdete něco ve smyslu – psaní textů především pro web, které zohledňují i SEO a dokážou tak uspokojit jak samotné čtenáře, tak i vyhledávače. To je v podstatě opravdu jen strohý základ. Důležité je, co z toho vyplývá.

V první řadě musí každý copywriter znát minimálně ty nejdůležitější základy SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače. Samozřejmě to není nutné na programátorské úrovni, co se týče validity kódu apod., ale na té spíše marketingové. Za druhé musí mít pro psaní opravdu cit – naházet do textu ohromný počet klíčových slov dokáže dítě ze základní školy.

Nicméně vybalancovat to tak, aby si to mohl přečíst i skutečný návštěvník, ne pouze crawler, to už vyžaduje cit a především praxi. Zároveň to chce pochopitelně bezchybnou gramatiku, znalost syntaxe apod. – nikdo nebude platit za text plný chyb a zároveň se „copywriter“, který se zasekne u každého druhého i/y, jen těžko uživí.

Proč tedy nepostačí text za 50 Kč?

Pokud se nad odstavci výše zamyslíte, asi vám odpověď na tuto otázku dojde. Například populární, i když upadající server Webtrh je klasickým „hnízdem“ rádoby copywriterů, jejichž sazba je typicky 50 Kč za NS textu (NS je normostrana, tedy 1800 znaků včetně mezer). Obvykle se jedná o studenty v lepším případě začínající střední školu, kteří možná mají jedna ze slohu, nicméně o tom, jak napsat například úzce specializovaný text s ohledem na SEO, nemají ani ponětí.

Osobně pak nechápu člověka, který si zde texty objedná, protože i když bude mít velmi dobré SEO, nějaký ten affil, PPC apod., ale bude mít na stránkách amatérský text, webu to bude doslova podrážet nohy.

Na druhou stranu si ani nemyslím, že je bezpodmínečně nutné mít texty za 1500 Kč/NS. Ale pokud usoudíte, že na copywriting nemáte vlohy, a z pozice amatéra si najmete na pomoc jen dalšího amatéra, je něco špatně, nemyslíte? Někomu se může zdát, že investovat do „pouhého“ napsání textu několik tisíc je zbytečnost, ale pokud se nejedná pouze o zaplácnutí místa, ale text má skutečný účel, vyhozené peníze to rozhodně nejsou. Můžete zkusit naše partnery copywritery.

Pozor na nekvalitní copywritery.

Jak se vyhnout špatnému copywriterovi?

Základem, a možná více než kde jinde, jsou reference. Řídit se dá podle několika ukazatelů, záleží, jak moc jste sami schopní je posoudit. V první řadě je to renomé – pokud někdo dělal textový obsah například pro HP, Adidas apod., asi se nebude jednat o amatéra (když to takhle přeženu). Pokud vám ale nabídne cenu 250 Kč/NS člověk, který píše akorát na svůj blog nebo do třídního časopisu, nestojí to také ani za odpověď.

Dále je tu samozřejmě vyjadřování – když vám přijde nabídka, která sama o sobě má několik do očí bijících gramatických chyb, asi pochopíte sami, že tohle na váš web nechcete.

Zároveň je tu možnost požádat o testovací článek, ale u toho bych byl opatrný – v první řadě s tím, jak moc dokážete sami posoudit jeho kvalitu například z hlediska SEO a ne pouze čtivosti, a za druhé vám copywriter s dobrými referencemi psát testovací článek zdarma skoro určitě odmítne, pokud se nejedná o nesmírně atraktivní projekt.

Mám copywritera, můžu ho nějak ohlídat?

V první řadě jsou tu klíčová slova. Pokud máte ponětí o SEO, tak jistě víte, že na webu se musí objevovat klíčová slova podle typu stránky, konkurenceschopnosti apod. a ty se logicky musí ve vyšší míře vyskytovat v textu. Pokud zadáte vašemu copywriterovi klíčová slova a po přečtení textu v něm nenajdete ani jedno nebo pouze malou frekvenci (existují nástroje, které jí analyzují hned při otevření stránky, například SEO Quake), je to důvod k minimálně nějakému důraznějšímu upozornění. Bez klíčových slov jde o text laika.

Dále je to pochopitelně gramatická správnost. Ohlídejte si, aby text i z hlediska estetiky (především rozvržení) nějak vypadal. Také není od věci si při první spolupráci pomocí vyhledávače nebo dalších nástrojů ověřit, že text není jen okopírován z jiného webu. To by váš web v očích vyhledávače zásadně poškodilo.

Pochopitelně můžete požádat za nějakou úplatu drahého profesionála o kontrolu práce vašeho copywritera, i když objektivnost hodnocení v tomto oboru s velkou konkurencí je diskutabilní.

Copywriting – mýty a chyby

Samozřejmě jako v každém oboru, tak i tady existují některé mýty, takže přidám ještě několik rad, jak byste postupovat měli, i když se možná někde dočtete něco jiného.

Tolik k těm naprostým základům. Ještě jednou bych rád zdůraznil, že někomu tento článek možná bude připadat zbytečný. Ale lidí, kteří chtějí provozovat e-shop, zřídit firemní web apod., ale podcení hodnotu samotných textů, je stále nemalé procento. Samozřejmě je tento základní návod směřován především na lidi, kteří chtějí právě vytvořit kvalitní web, nikoliv „spamovat“ prostřednictvím MFA apod., kde jsou ta pravidla samozřejmě trochu jiná a mnohem více pragmatická.

Pokud máte nějaké vlastní zkušenosti s copywritingem, budu rád, když se podělíte v diskusi.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Sepsal jsem základní pravidla pro strukturu a formát webového textu. Doporučuji inspirovat se alespoň v délce odstavců a zejména perexu:
    http://www.o-psani.cz/2011/05/spravna-struktura-weboveho-textu.html

  2. Honzo tenhle článek není úplně špatný, ale bohužel není ani úplně dobrý. Ono totiž copywriter nepracuje jen pro webové prostředí, i když je samozřejmě pravdou, že existují tací, kteří se na něj specializují nebo se věnují jen jemu…

    Ale každopádně bych podtrhl tu část, kde píšeš že text musí být napsán tak, aby byl čitelný a zajímavý pro lidi, o to přeci jde. Já si například nemyslím, že lidé na webu nečtou ale jen „skenují“. Jasně, pokud jde o popisek produktu v e-shopu tak nikdo není zvědavý na román, ale pokud hledám třeba recenzi, tak chci detaily!

    1. Jan Němec napsal:

      Zdravím, tak pochopitelně, že malá hrstka copywriterů, a i já s tím mám zkušenosti, pracuje na „papírových“ materiálech, nicméně na webu o internetovém podnikání jsem nechtěl tuto stránku zas tak rozvíjet.
      Jinak k tomu druhému odstavci, recenze, to už obvykle není pole působnosti copywritera; tam už je opravdu výrazně lepší odborník. Copywriting je dneska z velké části o tom najít vhodný balanc mezi tím, jak moc zajímavé pro lidi v kontrastu s atraktivitou pro roboty vyhledávačů, což se odvíjí od druhu webu. Samozřejmě by bylo ideální to nějak skloubit, ale to je obvykle dost těžké vzhledem k požadavkům na často komplikovaná kw.

    2. Většina lidí (z dávné Nielsenovy studie to bylo kolem 80 %) skenuje text na webu vždy, i v případě recenzí a odborných článků. Ale jen ze začátku – než zjistí, že ten text je přesně o tom, co hledají. Pokud už při proběhnutí textu vidíte, že je strašně dlouhý, ukecaný, špatně strukturovaný a nedá se v něm dobře orientovat, zřejmě vás od detailního čtení odradí (a najdete si jinou recenzi, která už vypadá lépe, jsou v ní fotky, je rozdělena na kapitoly atd.).

      Lidé skenují zkrátka proto, že na internetu je příliš mnoho informací. Často jsou tak v režimu hledání, kdy jen těkají očima po částech textu, aby se ujistili – ano, tenhle text mi stojí za přečtení. Sice trochu zjednodušeně, ale tak nějak to chodí.

      Samozřejmě se najdou i lidé, třeba zrovna Vy, kteří se hned pustí do detailního čtení. Většině se ale číst moc nechce a text je k tomu musí přemluvit právě vhodnou strukturou, stručností, celkovou délkou a obsahem.

  3. Standa Štěpánek napsal:

    V článku mi chybí orientační info kolik bere dobrý profi copywriter za NS. Tento článek má necelé NS ale podstatná většina stránek na komerčních (firemních) webech má sotva 0,5 – 1 NS. Chtěl bych vidět kdo se psaním pro web uživí :-)

    1. Jan Němec napsal:

      Zdravím, to lze jen těžko říct. Jak jsem zmínil, nejlevnější studenty středních škol pro MFA, kde nejde zas tak o kvalitu apod., seženete od 50 Kč/NS. Pokud se bavíme o dobrém copywriterovi, tak za cenu mezi 100-200 Kč/NS už lze získat kvalitní text. V případě, že se jedná o důležité PR texty, tak z vlastní zkušenosti vím, že je to okolo 400-500. Když si necháte dělat copywriting od specializované agentury, kterou to živí, budete to mít běžně kolem 1000 Kč/NS. Velmi časté jsou i množstevní slevy. Co se týče uživení, profíci v pohodě, co jsem psal já dřív při střední například o prázdninách, kdy máte v pohodě 6 hodin času, tak když to máte „v ruce“, tak v pohodě 1000-1500 denně jde vydělat i s tou sazbou 100 Kč/NS. Je to prostě o tom mít to zmáklý a umět sehnat zakázky, jako asi ve všem ;)

      1. Dobrý den. Vaše přiblížení cen mě nutí se k tématu vyjádřit. Než začnete publikovat podobné nesmysly, a tedy degradovat význam skutečných copywriterů, bylo by dobré se s některými špičkami alespoň pobavit. Rovněž je třeba rozdělit webové texty na komerční/nekomerční a ty komerční ještě detailněji dělit dál. Třeba i Marek Prokop na svém školení jednomu účastníkovi odpovídal ve smyslu: „Jednou se mě zákazník ptal, jestli by to bylo levnější, když by ten text byl ještě kratší. Odpověděl jsem, že naopak dražší. Proč? Vytvořit kratší text se zachováním obchodní účinnosti dá mnohem více práce i času.“ Vezměte v úvahu, že pokud má obsah prodávat, je to zkrátka reklama. A ke vzniku účinné reklamy nestačí jen napsat text, nebo jej několikrát přepsat. Na začátku je spousta otázek, které musíte dobře zvážit a zvolit vhodné motivátory, jasný a jedinečný příslib atd. atd. Výsledný text nesmí obsahovat žádnou zbytečnou omáčku, musí být stručný a úderný, zapůsobit na správnou emoci a hlavně, jak říkal již před 60 lety David Ogilvy, (reklama) musí prodávat. Cena za NS je obecně nešikovná věc, ale pro zákazníka je to zdá se jasněji představitelná částka. Když bych chtěl být hodně neetický, napsal bych za hoďku několik textů, spočítal normostrany a nechal si za ně zaplatit. To je možná onen postup, který uvádíte v poslední větě. Se skutečným copywritingem to má ale pramálo společného.

        1. Jan Němec napsal:

          Dobrý den. Opravdu jen ve stručnosti. Nemá asi smysl se zde poučovat o tom, co copywriting je, a co není, ale jednoduše jste nepochytil smysl ať už článku, nebo komentáře. Ten tu není od toho, aby obhajoval a odkazoval začínající internetové podnikatele na „špičky“, když použiju vaše označení, ale aby jim zdůvodnil, proč se mají vyvarovat rádoby copywriterům na Webtrzích apod. Ze své praxe vím, že takových lidí je velké procento a následky pro weby, e-shopy apod. jsou asi jasné. Za tím, že kvalitní text lze získat za pár stovek, ne tisíc, si pak stále stojím, ale je to přesně o tom, koho to živí a neživí, jak se výše ptal pan Štěpánek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů