User Experience (UX) je dle definice…. Ale ne, UX, nebo česky řečeno uživatelský prožitek, je o prvním dojmu, o pocitech, o emocích, které mají návštěvníci webových stránek. UX je důležitým kritériem, na které byste při tvorbě e-shopu, měli myslet. Je to komfort, který pociťují zákazníci při nákupu zboží, důvod, proč se k Vám budou rádi vracet.
Jde o určitou konverzaci se zákazníkem, který obvykle přichází na stránky s jasným cílem. Jeho cesta začíná už v momentě, kdy se o stránkách prvně dozví, přes samotný nákup či přihlášení k odběru newsletterů, až po vybudování vztahu věrného zákazníka. Pokud má být uživatelský prožitek takového návštěvníka pozitivní, musíme mu tuto cestu maximálně usnadnit a zpříjemnit, aby byla pokud možno co nejintuitivnější. Je to stejné jako v kamenném obchodě – pokud Vás zaujme pěkný reklamní poutač a vymazlená výloha obchodu, je dost pravděpodobné, že se tam podíváte. A když na Vás uvnitř ke všemu dýchne příjemná atmosféra, zdržíte se o něco déle, než je třeba k letmé prohlídce zboží. A než se nadáte, nesete si v košíku několik kusů zboží, které ještě s úsměvem platíte u milé pokladní. A vsadím se, že až půjdete okolo, s příjemnou vzpomínkou tam znovu nakouknete.
I v e-shopu tedy hraje velkou roli, jak se e-shop prezentuje navenek, zda se tam zákazníkovi líbí – dejte si záležet na grafice! Stránky musí být na první pohled srozumitelné, mělo by být od prvního momentu pochopitelné, co e-shop prodává. Pro srozumitelnost je důležitá také struktura e-shopu, nabízených kategorií, kvalita a srozumitelnost obsahu, tedy textů. Pište tak, aby to zákazníci rádi četli, šroubované texty nikoho nezajímají. Mezi další důležité faktory patří skutečnost, zda se stránka správně zobrazuje na prohlížeči, na mobilních zařízeních atd. To vše musí jít ruku v ruce, protože pokud se v nějaké části stránek návštěvník zasekne a je nucen hledat, obvykle odchází nakupovat jinam. Z tohoto pohledu jsou zákazníci nemilosrdní. A ještě že tak. Na druhou stranu ale není lepší reklamy než spokojený zákazník s kladnou zkušeností, který Vás rád doporučí dál.
Získat kvalitní návštěvnost e-shopu není snadné. Když k Vám takový zákazník přijde, je proto nesmírně důležité udělat co nejlepší dojem, aby byl po návštěvě nadšený a rád se k Vám vracel nakupovat. Toho všeho jsme si v Shoptetu vědomi a proto se snažíme udělat šablony e-shopu přesně takové, aby současným trendům odpovídali.
Proto koncem loňského roku prošlo naše e-shopové řešení rozsáhlou UX analýzou, ze které vzešlo mnoho zajímavých nápadů a připomínek, jak e-shop ještě vylepšit. Výstup z analýzy od Honzy Kvasničky jsme pečlivě prostudovali a implementaci jednotlivých vylepšení naplánovali do úprav, které Vás v letošním roce na Shoptet e-shopech čekají. Změny budou mít přímý vliv právě na uživatelský prožitek Vašich zákazníků a díky tomu na zvýšení konverzí a nárůstu obratů Vašich e-shopů. Informace o jednotlivých novinkách Vám budeme přinášet postupně.
O této novince, kterou jsme implementovali do našich e-shopů, jsme již psali koncem roku. Co jsou Rich snippets a jak se díky nim začnete výrazněji zobrazovat na Googlu, si můžete přečíst ve článku na našem blogu – Zvýrazňujeme Vás ve výsledcích na Googlu.
První novinkou, kterou jsme na základě analýzy provedli, byla změna produktové stránky. Jak vypadala stránka před úpravami a jak vypadá nyní, zobrazuje srovnávací obrázek níže. Rozložení stránky je nyní zrcadlové, změnila se pozice a vzhled hodnocení produktu, pořadí informací v pravém panelu u produktu, změnu zaznamenáte i u systému vkládání počtu produktů do košíku. Na první pohled patrnou novinkou je lupa u produktové fotografie, která obrázek 4x zvětší, zákazníci tak vidí produkt se všemi detaily. Také jsme zvětšili rozlišení těchto fotografií v galerii produktu z původních 800×600 na 1024×768, a další úpravy. Produktová stránka je tak zcela v novém.
Další zásadní facelift prodělala i tlačítka v e-shopu. Nyní jsou jasnější a srozumitelnější, je z nich jasně zřetelné, co se daným tlačítkem provádí. Na screenshotu níže si můžete prohlédnout ukázku nových tlačítek na titulní stránce, nicméně změnu tlačítek zaznamenáte napříč celým e-shopem. Změnila se tlačítka košíku, detail produktu, přihlásit k odběru newsletteru, tlačítko odeslat, objednat a mnoha dalších. V blízké době dostanou nová tlačítka ještě jedno vylepšení a to v podobě barevného sjednocení konverzní cesty, tedy těch tlačítek, na která zákazníky klikají při cestě k objednávce.
Nechceme Vás připravit o všechna překvapení, ale z plánovaných novinek, které naše e-shopy ještě čekají, můžeme prozatím prozradit, že se Vaši zákazníci budou moci přihlašovat přes sociální sítě, zcela nové a moderní parametrické filtrování anebo zkrácení objednávkového procesu. Všechno se však zavčasu dozvíte.
Ještě by bylo hezké u volby počtu zboží tu jedničku vycentrovat…