Chtěli jste si někdy navrhnout vlastní firemní slogan, reklamu nebo leták? Udělat to originální a zajímavé, ale nic vás nenapadlo? Pak jste si možná řekli, že nejste dostatečně kreativní a vzdali jste to. Ve skutečnosti kreativita nemusí být jen vrozená vlastnost, ale pokud budete vědět, jak na ni, můžete spoustu zajímavých věcí udělat sami.
Lidé většinou předpokládají, že všichni lidé z marketingové a reklamní branže jsou velmi kreativní. Kreativita je jistě vrozená vlastnost a ne každý má schopnost z placu vymyslet skvělý a poutavý reklamní slogan, inzerát nebo dokonce celou kampaň. Kreativita je nákladná na čas, někdy trvá pěkně dlouho, než se něco pořádného vymyslí.
Něco skvělého ale můžete vytvořit i vy.
Pro mnoho z vás se zdá úkol přijít s nějakým kreativním nápadem pro vaše podnikání jako nesplnitelný úkol. Nemusí to tak být. Řekneme si, jak to jde udělat, aby i vy jste mohli vytvořit něco zajímavého.
Nečekejte však žádné velké tajemství, není to o dlouhém přemýšlení po kavárnách a čmárání nápadů na papír, není to o technikách aktivujících tvořivé části mozku a dokonce ani o stimulujících látkách ovlivňujících mozkovou činnost. V čem tedy spočívá možnost kreativity pro každého?
Je to vlastně docela jednoduché, a jakmile se to naučíte, můžete to dělat taky. Zde je recept, který jsem vysledoval při pozorování tvůrčích lidí při práci, a který osobně používám.
Pokud stojíte před tvůrčí výzvou, můžete to řešit takto:
První dva způsoby se dají pojmenovat jako „polokreativní technika“. Sám tento postup uplatňuji docela často. Je to o tom, využít dobré nápady, které vymysleli jiní lidé, pro nový účel. Jinými slovy, při vymýšlení něčeho nemusíte začínat od nuly.
Cennější než kreativita je ve skutečnosti dovednost podívat se na věci s nadhledem a schopnost najít zdánlivě nesouvisející myšlenky, a upravit je tak, aby vyhovovaly vaší situaci. Je to jako koupit polotovar na pizzu v supermarketu a dodělat ho tak, že dostanete originální, voňavou a chutnou pochoutku. Jistě, že v Itálii vám udělají lepší originální pizzu. Ale pro to, abyste pohostili vaše známé, to stačí, ne?
A kde jsou zdroje nápadů pro vás? Stačí se dívat kolem.
Tenhle způsob je super snadný. Začněte věnovat pozornost letákům ve vaší schránce, internetovým bannerům, reklamě v televizi, inzerátům v časopisech, atd. Každý den jsou vám prezentovány nápady v hodnotě stovek tisíc korun.
Potřebujete nové nápady? Proberte se aktuálními reklamními tiskovinami, které jste dostali, dříve, než je vyhodíte. Je všechno, co je tam vytištěné hodno přepracování pro váš účel? Pravděpodobně ne. Ale můžete tam objevit něco, co vás naťukne a přivede na správnou stopu.
Pokud hodně čtete (což byste měli), můžete si vymyšlení něčeho nového pro podnikání zjednodušit. Mnozí podnikatelé nejsou moc otevření, pokud jde o poučení z nějakého příkladu nebo případové studie z jiného oboru. Většinou sledují své vlastní odvětví. Ale pokud nikdy neodhlédnete od vašeho oboru, nedozvíte se pravděpodobně nikdy nic nového, nic jiného než už znáte, staré a opakující se myšlenky.
Místo toho si raději přečtěte weby a časopisy z jiných (nesouvisející) oborů podnikání. Jste vinař? Tak si přečtěte časopis ze zdravotnictví a péče o zdraví. Máte strojírenskou firmu? Čtěte raději něco o stavebních projektech. Čtěte knihy a časopisy, které přinášejí případové studie z jiných odvětví. Studujte je.
Většina vašich konkurentů to dělat nebude. Takže vy můžete vyjít na trh se zdánlivě geniálními a neotřelými nápady. Ale ve skutečnosti jste oprášil nápad, který jste našel v časopise o zemědělství a který popisoval, jak úspěšně prodávat prostředky na hubení škůdců.
Pointa je v tom, že všechny podniky ze všech odvětví se snaží přimět lidi utrácet peníze. Věnujte tomu pozornost a učte se od ostatních, kteří zjistili, jak to dělat efektivně.
Když chcete vymyslet třeba kreativní titulek, slogan, nebo celou reklamu, tak aby to bylo vtipné a aktuální, zkuste se probrat médii. Titulky na internetu nebo filmy jsou virtuální pokladnicí dobrých nápadů. Nejlepší na tom je, že jedete na aktuální vlně vytvořené médii. Tím, že navážete na aktuální události a filmy nebo televizní pořady si můžete být jisti, že přijdete s nápady, které se trefí do toho, na co si lidé myslí právě teď, a proto je to zaujme.
Jen jako poslední možnost berte přijít s něčím zcela novým. Nemusíte. Ve skutečnosti to není velmi často tak účinné, jako něco, co již prokázalo svoji funkčnost a efektivitu.
Většina lidí se bojí, že bude muset být kreativní, protože si myslí, že nemají žádné tvůrčí nápady. Pravda je takové, že nemusíte být kreativní vůbec. Stačí být dobrým pozorovatelem, dobrým sběratelem nápadů a umět dobře parafrázovat. Ale aby bylo jasno. Nenavádím vás k tomu, abyste okopírovali inzerát nebo webové stránky vašeho konkurenta a jen změnili logo firmy. Pokud to uděláte správně, není to krádež. Nedělejte to, že jen tupě okopírujete nějakou myšlenku ze stejné branže.
Vezměte si téma a hlavní myšlenku a přizpůsobte to vašemu produktu, službě nebo kampani. Můžete vytvořit nové myšlenky z existujících nápadů, a přitom většinu práce, tu nejtěžší, pro vás někdo již udělal. Ujistěte se však, že využijete jen dobré nápady, které skutečně fungují. Nemá smysl pracovat s myšlenkou, která nic nepřinesla.
Ing. Zdeňka Mindlová
specialistka na marketing pro ženy
Napsat komentář