Jak a proč tvořit Facebook Fan Page – díl 1.

()

Otřepané motto – „Může vás to štvát, můžete proti tomu bojovat, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat,“ se v současnosti těžko hodí pro něco líp než pro Facebook. Extrémně negativní názory plynoucí ať už z problematiky ochrany osobních dat, nebo z více subjektivních názorů, rozhodně převažuje jeho ohromný marketingový potenciál. Z pohledu čistě praktického je tak dnes Facebook jednou z nejlepších variant jak propagovat v zásadě jakoukoliv svou aktivitu, když podle statistik každý den „čeká“ na to stát se fanouškem více než 10 milionů uživatelů. Jak začít, jak použít nějaké modernější a dynamičtější technologie, a i nějaká inspirace z již zaběhnutých a propracovaných webů, to vše se vám pokusím přiblížit v této sérii několika článků.

Business vs. Fan Page

I když přísně teoreticky by bylo dobré rozlišovat, zda se jedná o Business Page, tj. stránka týkající se ať už vaší firmy, nebo pouhé snahy zpropagovat například e-shop, Fan Page by na druhou stranu měla podporovat nějakou aktivitu, známou osobnost apod. a nám jde samozřejmě o propagaci byznysu, i když se Fan Page běžně používá. Tolik na úvod k upřesnění pojmu – i když používám zaběhnuté Facebook Fan Page, jedná se pochopitelně o byznys, konkrétně využití pro internetový marketing.

Tipy triky

Vezmeme to trochu z druhé strany, protože rozhodně je lepší už před tím než se vydáte do html tagů a samotné tvorby vědět o nějakých základních tipech, které můžete využít než pak překopávat zpětně.

1.) Značka je základ

Ať už máte firmu působící na internetu, e-shop apod., vždy pravděpodobně máte určitý logotyp, který je součástí vaší identity. Facebook bohužel jako například MySpace neumožňuje obrázek na pozadí, ale povolí vám obrázek ve velikosti 180×540 a je už jen na vaší fantazii, jak ho využijete. Klasika je vzít logo firmy a umístit ho doslova „před oči“ všem návštěvníkům a případně potencionálním zákazníkům, což platí analogicky i o veškeré reklamě.

2.) Bez FBML to nepůjde

Tímhle se musí doslova začít. Zajděte na tuto stránku a přidejte si to ke svým stránkám. V kostce vám FBML (Facebook Markup Language) umožní vytvářet na vaší stránce záložky v horní části a to v zásadě dle libosti. což vám poskytne řadu dalších možností, co se stránkou dělat. Jeho základní nastavení není nic komplikovaného.
Možná pár problémů vám přidělá samotná editace, protože FBML vám logicky vytvoří na počátku jen prázdnou záložku. Stačí jít ale přes Edit a následně budete mít před sebou Title a samotné FBML field, kam už můžete dávat obsah. Určitě dobré je zmínit, že FBML vám jako aplikace umožní používat pouze základní HTML tagy, ale určitě není od věci si s tím pohrát a zjistit, co všechno umí a kam až vás pustí.

Pochopitelně vás FBML pustí i do nastavení některé ze záložek jako domovské stránky – jednoduše přes Wall Settings a opět Edit. Také myslete na to, že takhle nastavená domovská stránka je domovskou pouze pro uživatele, které ještě nemáte jako fanoušky. Tolik k FBML, se kterým, ještě jednou zdůrazňuji, se vyplatí trochu více spolupracovat.

Doplnění – Na základě podnětu, za který děkuji, dodávám, že FBML přechází dnešním dnem na novou platformu iFrames, nicméně staré záložky budete moct stále ve FBML mít, ale nepůjdou tímto způsobem zakládat nové. Vycházel jsem z neurčitých dat, která mluvila o tom, že se tak stane v budoucnu.  Více v této aktualitě.


3.) Facebook a SEO

I když to možná úplnému začátečníkovi nedojde, i Fan Page na Facebooku je stránka, kterou zohlední Google, a kterou pravděpodobně navštíví crawler. Proto pokud vám jde o propagaci některého primárního projektu, rozhodně není od věci rozhlednit klíčová slova, celkovou úpravu a pochopitelně další faktory, které pod SEO problematiku spadají. Samozřejmě je jen na vás, jak moc půjdete do detailů, nicméně především u Title byste se nad tím měli zamyslet – za prvé na to Google klade důraz a za druhé vytvořená stránka už nejde zpětně měnit.
Když tohle shrneme, tyto v zásadě tři základní faktory rozhodně berte na vědomí a snažte se s nimi pracovat a rozvíjet je. Facebook je doslova mocným nástrojem propagace, a když do toho navíc zapojíte SEO, uvidíte sami, že vaše značka a logicky i zisky se budou posilovat.

V dalším článku se podíváme už na konkrétní grafické možnosti ať už free, nebo případně nakoupené, protože i Facebook templates jsou dnes produktem, se kterým se obchoduje.


Závěrem ještě jedno video, které jsem zahlédl na YouTube věnující se problematice základních kroků při tvorbě Facebook Fan Page (zdroj: Dave Dugdale z RentWine.com)

Zdroje – techipedia.com a Smashing Magazine

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Fruiko napsal:

    Nebylo by lepší počkat na nové FB pages? Protože je tam celkem dost změn. Profilový obrázek se zmenšil z 200 x 600 na 180 x 540 bodů, FBML facebook také už nebude podporovat. Takhle je ten článek v podstatě v době psaní již neaktuální…

    1. Jan Němec napsal:

      Dobrý den, díky za reakci. Čísla upravena, informace o FBML upravena, ale nemyslím si, že by byl článek jinak k ničemu a neaktuální.

  2. Prolétl jsem jen nadpisy a tučné písmo:

    1) Profilová fotka má od dnešního dne maximální rozměry 180×540 px.
    2) FBML dnes končí.
    3) Toto je otázkou diskuze. Odkazy na Facebooku jsou nofollow. Větší dopad z hlediska SEO má například Twitter.

    1. Jan Němec napsal:

      Dobrý den, díky za podnět, vycházel jsem totiž z neurčitých dat o tom, že se tak stane, takže jsem se to pokusil napravit aktualitou o iFrames. Ten bod tři je opravdu otázka do diskuse no. Já osobně mám naopak negativní postoj k Twitteru, takže jsem to napsal takhle, ale smozřejmě to beru, protože nemám patent na rozum.

  3. robert wert napsal:

    Rozhodnu-li se, prosadit se touto cestou (facebook), mohl by jste stručně v bodech uvést,na konkrétním příkladu, jak nejlépe tedy postupovat?

    Jsem truhlář, jsem zaměstnán, baví mě opravovat sžarožitné truhly, chci zjistit (zatím bez žl)jaký je zájem, minimum času mohu být u pc a dovednost s pc základní:

    1. Jan Němec napsal:

      Dobrý den, tak já osobně bych v tomto případě šel cestou založit na Facebooku fanouškovskou stránku (Fan Page), rozšířit odkaz mezi přátele, aby se k vám do skupiny přidali a popsat tam, o co jde, případně hodit na zeď nějaké odkazy na články/obrázky, abyste demonstroval, co jste schopen renovovat. Vytvořit menší komunitu a zkusit pobídnout přátele, jestli by to také nerozšířili dál. Tak podle mně nejlíp získáte nějakou odezvu (předpokládá to základní znalost Facebooku); variantou by ještě bylo založit nějaký menší web, kde se budete prezentovat a rozhodit odkaz do různých inzercí apod., abyste se dostal do povědomí a taky případně získal nějakou odezvu, o kterou vám jde, jestli jsem to dobře pochopil.

      1. Jan Němec napsal:

        Pokud byste chtěl pak konkrétní řešení webu, tak doporučuji Cybergenics.cz, aby byl konkurenceschopný, nebo pokud byste to chtěl nabízet určitou formou internetového obchodu – různé služby jako položky obchodu, tak shoptet.cz

  4. Tomáš Pekárek napsal:

    Jen bych na okraj podotkl, že Facebook Fan Page už nějaký ten pátek je pouze Facebook Page. Stejně tak zmizeli fanoušci, nyní jsou jen lidé, kterým „se to líbí“ :-)

    1. Jan Němec napsal:

      Dobrý den, samozřejmě, ale chodí sem i lidé, kteří to tak nesledují a Fan Page je už naprosto zaběhnutý výraz, tak jsem to používal v tomto tvaru, ale pochopitelně máte pravdu.

  5. Ratesman napsal:

    No, jak bych to přesněji řek … článek je nejen neaktuální, ale příjde mi taky nedodělaný. To je můj osobní pocit …

    1. Jan Němec napsal:

      Dobrý den, v čem konkrétně nedodělaný? Soudíte po přečtení prvního ze tří dílů?

  6. mamax napsal:

    Na FB ted budete moct dělat fan stránky jen pomoci aplikace iFrame

    1. Jan Němec napsal:

      Dobrý den, jj, viz. diskuse výš a aktualita na hlavní stránce…

  7. Ratesman napsal:

    Ano, soudím dle prvního dílu, který jsem si přečetl. Vždyť v něm uvádíte nepřesné informace. Víz nadpis Bez FBML to nepůjde!! Jak napsal první komentátor, článek je podle mě neaktuální … tudíž i neúplný, nedodělaný …Tím spíš mě zaráží, že na něj upozorňuje renomovaný magazín Interval.cz!!

    1. Jan Němec napsal:

      Zdravím opět, nechci se tu s vámi nijak hádat, je to váš názor, ale když se trochu obhájím, tak první odstavec aktuální; problematika značky – doslova věčná; neustále probírané FBML – dobře, beru, že přímo na Facebooku už využití nenajde, ale pokud si najdete, jak funguje iFrames (někde už jsem to v komentářích vysvětloval), nevidím nejmenší problém, proč by nešlo využít i v tomto systému (především grafické templaty) s tím rozdílem, že to budete nahrávat k sobě a na Facebook to pak “přehrávat”, jak to iFrames vyžaduje, a ne přímo do FB kontent. Navíc je to podle mě pro začátečníky mnohem více “friendly”. Poslední odstavec FB x SEO je si myslím také v pořádku + rozšířeno aktualitou na hlavní stránce stejně jako iFrames.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů