Nejen v podnikání na internetu je vhodné využít některých poznatků z oboru psychologie. Od dob Sigmunda Freuda uběhlo značné množství času a s dnešními poznatky a technologiemi lze psychologii efektivně využít i při podnikání. Hlavní téma tohoto článku je lidská tvář na webu a jak ovlivňuje pozornost.
Stejně jako v reálném světě hledáma struktury, podle kterých se můžeme orientovat, tak i ve virtuálním prostředí podvědomě hledáme záchytné body.V kamenném obchodě nejdříve vidíme výkladní skříň. Zboží bývá poskládáno určitým způsobem, aby nás jako zákazníka zaujaly konkrétní produkty. A samozřejmě prodavač nás může usměrňovat, abychom nakonec přece jenom nakoupili.
Ve virtuálním prostředí e-shopu je situace značně odlišná, ale přesto lze najít určité podobnosti. Také hledáme záchytné body, podle kterých se můžeme orientovat. V tomto případě se jedná například o navigační lištu nebo viditelný odkaz pro návrat na domovskou stránku. Nicméně neexistuje zde prodavač, který nás nasměruje na určité zboží. Tento handicap e-shopy řeší například různými akčními nabídkami, využitím křiklavých barev, atd. Využití nevědomého vnímání, je ale mnohem složitější.
V článku Your Attention Is Riveted By Pictures Of People na serveru Whatmakesthemclick.net lze najít velmi zajímavé informace o tom, jakým způsobem lze využít tvář v rámci webové prezentace. Nejdříve je ale vhodné zmínit několik poznatků, které jsou ve výše zmíňeném článku popsány.
Při experimentu s dětmi do čtyř měsíců věku bylo zjištěno, že mnohem více sledují fotografie lidí než zvířat nebo věcí. Oči člověka přitahují nejvíce pozornosti obzvláště, pokud se dívá do objektivu. Taktéž jsme schopni velmi rychle rozeznat emoci člověka na fotografii. Při vnímání emocí prochází informace naším mozkem jinou trasou než vědomě vnímané informace. Díky specifické trase této informace zaregistrujeme emoci velmi rychle a zároveň nevědomě.
Zajímavý je i princip, že nevědomě zaměřujeme pozornost na prvky, na které se dívá člověk na obrázku. Výborný příklad lze vidět na obrázcích v článku You Look Where They Look na serveru Usableworld.com.au. Na obrázcích je zaznamenána tzv. heat mapa, která vyjadřuje, kam nejčasteji zaměřují lidé svou pozornost. Při pohledu na obrázky níže je rozdíl velmi patrný. Zatímco na prvním je pozornost soustředěna na obličej dítěte, na druhém je mnohem více pozornosti věnováno i textu.
Tento způsob manipulace s pozorností návštěvníků webu je výzvou především pro webdesignéry, specialisty na uživatelské rozhraní a grafiky. Nicméně i z pohledu provozovatele e-shopu lze tento princip využít. Příklad výše je názornou ukázkou, že existují i jiné způsoby, jak zaujmout pozornost, než velké blikající bannery.
Zdroj: www.whatmakesthemclick.net, usableworld.com.au
Napsat komentář