Kvalita vizuálního vyjádření není závislá pouze na použitých barvách či kompozici, ale velkou váhu má též použitý font. Nejen v České republice se stalo používání naprosto neodpovídajících fontů smutným nešvarem. Učebnicovým příkladem je font Comic Sans.
Každý člověk má jinak nastavené vnímání, a tak označení jako hezké nebo ošklivé nemá ve své podstatě žádnou objektivní hodnotu. Bohužel toto subjektivní hodnocení krásy a ošklivosti velmi často neodpovídá již objektivně daným pravidlům používání konkrétních prvků. Toto může být častým důvodem naprosto nevhodného používání určitých fontů, jako je i Comic Sans.
Tento font byl vytvořen v roce 1994 pro Microsoft. Vycházel z písma komiksů, které svým způsobem napodoboval. Vytvořen byl především pro využití v komiksových bublinách, tak jak je známe v papírové podobě. Základní charakteristikou tohoto písma však byla jeho neformálnost. Toto písmo bylo navrženo pro použití v odlehčených situacích. Bohužel s tím, jak rostla popularita tohoto písma, začalo přibývat i mnoho případů jeho nevhodného použití. Zvedla se proti tomu poměrně silná vlna kritiky.
Díky tomu, že bylo toto písmo poměrně rychle intergrováno do Windows (konkrétně Windows 95), se stalo takřka jediným zástupcem „veselého“ písma, které měl obyčejný uživatel po ruce. To způsobilo, že výběr tohoto fontu mnoho lidí chápalo jako demonstraci své schopnosti používat správné typy písma. Nakonec tedy výběr písma Comic Sans svým způsobem zdegeneroval na dvě úvahy, které vedly k jeho použití – „Je veselé a píšu veselou věc.“ a „Nevím, jaké písmo použít. Comic Sans se mi líbí, tak proč ne.“
Několik příkladů nevhodného využití Comic Sans (zdroj: sixrevisions.com):
Bohužel u nás na tom nejsme nijak lépe. V prostředí webu se s písmem Comic Sans, až na různé „blogísky“, naštěstí moc nesetkáme. Velkou zásluhou na tom má fakt, že pomalu, ale jistě končí éra „Hele, můj syn/vnuk/kámoš/známý dělá ty internetový stránky. Tak ti je za pár stovek udělá.“ a lidé si začali uvědomovat, že profesionální práce je poznat. Bohužel jakmile se dostaneme mimo prostředí internetu, rázem na nás toto písmo vyskočí z různých letáků, jídelních lístků nebo inzerátů na nástěnkách.
Comic Sans samozřejmě není jediným fontem, jehož použití by se člověk měl vyvarovat. Pokud si prolistujete pár webů zaměřených na typografii nebo design, naleznete takto zatracovaných fontů mnohem více. Problém nestojí na konkrétním písmu, ale na celkovém přístupu k psanému projevu. V živé paměti mám vystoupení jednoho vysokoškolského pedagoga, který se velmi rozčiloval nad tímto problémem. Příklad, který uvedl, byl poměrně výstižný.
Představme si, že architekt navrhne aministrativní budovu. Bude se zabývat každým detailem, jako je sladění odstínu dveří se štítky na nich. Náhodou ale odpadne porada a sekretářka to bude muset nějak oznámit. Otevře tedy MS Word a napíše, že porada odpadá. No a aby to bylo veselejší, zvolí Comic Sans, vytiskne oznámení a izolepou ho nakřivo přilepí na dveře. V tu chvíli jde veškerý architektův cit pro detail stranou a iniciativu přebírá nedbale nalepená cedulka na dveřích.
Mnohým lidem to může jistě připadat jako „dělání z komára velblouda“, nicméně určitý přístup k vizuální podobě sdělení by měl být pěstován i mimo profese designérů, grafiků nebo typografů. Z hlediska provozu firmy nebo e-shopu může i relativně drobná chyba při výběru vhodného písma vyvolat negativní postoje u klientů nebo obchodních partnerů.
Kdokoliv tedy bude vytvářet nějaké sdělení bez ohledu na to, jestli bude pro web nebo pro tisk, měl by se zamyslet nejen nad obsahem, ale i nad formou.
Tohle ale není chyba Comic Sans. Problém je jinde. Stačí se podívat na prvorepublikové cedule, nápisy na domech, reklamy. Krása pohledět! Dělali to totiž odborníci!
Dnes má DTP studio každý, kdo umí spustit Corel. Obyčejný leták dokáže udělat každý, kdo má tiskárnu. Takže jít nějakou ulicí je hrůza – všude děsivé cedule a letáky.
Domnívám se, že za to může komunismus a zničení vkusu a tradic. Třeba v Rakousku, UK nebo Německu jsem takové hrůzy neviděl – prezentace podnikatelů tam mají slušnou úroveň.
Souhlasím s Vámi, Comic Sans nebo jakékoliv jiné špatně použité písmo je jen prostředníkem a vyjádřením nevkusu nebo neschopnosti. Komunisté se rozhodně s nějakou estetikou příliš nepárali a značná část těchto problémů plyne z toho. Asi bude ještě nějaký čas trvat, než budou lidé ochotni zaplatit za kvalitní prezentaci.
Dvacet let, panove. Asi bude pomalu potreba hledat nekoho jineho, kdo za vsechno muze.
Komunisti se s tim skutecne nemazali, ale nejakeho vzestupu od te doby jsem si nevsiml. Spis zmizelo i to malo. Ale zato nam pribylo KS (komercnich sr….).
Když mi klient vybral do práce comic sand, nestačil jsem se divit, ale jeho použií nakonec ukázalo, že je „neobyčejné“ a přitom skladné a čitelné i z větší vzdálenosti. Přes mé výhrady v tomto článku obsažené, ano, nenašel jsem prozatím lepší fond ani na okrasné rodokmeny!
Comic Sans je parodie.
Stejně jako jiný věci v životě.
Třeba naše firma se rozhodla, že na Bohumíra dáme paintballovou střílečku :o)
jupí!
:o)
Osobne mi to prijde stejne jako zabomysivalka proti ponozkam v sandalech. A vzhledem k tomu ze ponozky v sandalech nosim celkem bezne, asi vam bude jasne, jaky mam nazor na boj proti Comic Sans.
Hezké přirovnání! Comic Sans ani ponožky v sandálech ale samy o sobě nejsou nic špatného. Jde především o kontext použití. Bohužel některé příklady použití tohoto písma by odpovídaly příchodu v ponožkách v sandálech například na pohřeb.
S Radimem bych souhlasil. Jde opravdu především o kontext použití. Myslím, že i pro Comics Sans existuje využití, které nikoho neurazí. Problém je v tom, že je často používáno tam, kde je to jako pěst na oko :-)
Podle mě je všechno otázkou vkusu a smyslu pro účelnost.
Někteří lidé rádi provokují a tak jim příjde nanejvýš vtipné použít Comic Sans třeba na parte – no a pak to někoho praští přes oči a může se z toho „p*sr*t“.
Když to tak ale autor zamýšlel, tak proč mu brát jeho svobodu v projevu – vždyť jde o „H*VN*“. Jsou i takoví, kteří se tomu zasmějí.
Horší je, když autor skutečně neví jakým způsobem se projevit a vybere font který mu první padne pod ruku.
(Mimochodem například Times New Roman a Arial jsou natolik okoukané, že se jim nedivím.)
To pak nemůže dopadnout jinak, než-li že vznikne paskvil.
Myslím, že to dost vylepšili jeho novou verzí… ;)
http://comicneue.com/
Inu, co k tomu říci… „pěkné“ :)
Spíš než vtipné komixové písmo mi to připadá, že to napodobuje ručně psané tiskací písmo, přitom je tištěné „strojově“. Samozřejmě bych ho nepoužil na něco oficiálního nebo s určitou vážností, ale zrovna na ty letáky, se podle mě hodí. Je teda ale fakt, že se docela špatně čte, delší dokument takto psaný je taky nevhodný.
Hi
Nice Article.
After read this article I know about Comic Sans.The company must do something better for Comic Sans.
Thanks.
Nency
http://ftasatupdate.blogspot.com/2018/07/jio-fiber-registration-jio-giga-tv.html
Yes, thanks, Nency :-)
Všechny tyhle informace jsou úplně nerelevantní ve chvíli, kdy je to jedno asi ze tří typů písma, které mi nedělá obtíže přečíst, byť většina tvrdí opak. Z ostatních mně bolí oči a asi moje oční vada preferuje právě tu oblost a jednoduchost ručně psaného tiskacího písma.
Dobrý den, Pavlo,
i to je možné. Každý jsme holt jiný. :)
Comic Sans mě nevadí, ale co mě vždycky praští přes oči je použití nelokalizovaného fontu (bez českých znaků s diakritikou) pro český text.
Takové nápisy pak mají tyto písmena napsané jiným fontem.