Souboj kdo s koho – mKonto či eKonto?

()

Jak je již patrné z nadpisu, tento článek se bude zabývat srovnáním a popisu dostupných funkcí dvou poměrně podobných služeb, které lze využít při provozování e-shopu.

Ihned z kraje je třeba si uvědomit, že tyto platební metody v českém prostředí stále zaostávají v četnosti využití za klasickou dobírkou a převodem na účet. Nicméně lze předpokládat, že konzervativní přístup českých zákazníkú k způsobům platby se bude pomalu měnit. Z tohoto důvodu je vhodné v e-shopu nabídnout i některou z méně využívaných platebních metod.

Fúzovaná eBanka

eBanka byla v podstatě průkopníkem internetového bankovnictví v českém prostředí. Pod tímto názvem vystupovala samostatně od roku 2001 do roku 2008, kdy byla dokončena fúze s Raiffeisenbank, která integrovala služby poskytované původní eBankou do svého produktového portfolia. eBanka tedy přestala vystupovat jako samostatná banka.

V současné době lze v nabídce Raiffeisenbank nalézt službu eKonto, která je jedna z původních služeb eBanky. Z hlediska využití v provozu e-shopu je velmi důležitá služba ePlatba. Ta vyžaduje, aby zákazník měl zřízený účet eKonto, obchodník však nutně nemusí využívat služeb Raiffeisenbank, ale musí mít zřízen některý z dostupných účtů, což je v dnešní době samozřejmost při provozování e-shopu. Obchodník dále bude muset implementovat možnost ePlatby do svého e-shopu, kde si poté zákazník bude moci zvolit tento způsob platby. Po potvrzení platby přes eKonto bude zákazník přesměrován na předvyplněný formulář, kde mu bude sdělena výsledná cena po započítání poplatků. Po potvrzení objednávky bude moci obchodník sledovat stav plateb online. Zabezpečení zákazníkova osobního eKonta je vyřešeno pomocí elektronického klíče.

Pouze internetová mBank

Zatímco se služby původní eBanky zapojily do porfolia klasické bankovní instituce, jakou Raiffeisenbank je, mBank zůstala čistě internetovou institucí. mBank patří pod polskou BRE Bank SA, která je součástí skupiny Commerzbank. Na českém trhu funguje od roku 2007. Základním lákadlem jsou minimální nebo ve většině případů žádné poplatky. Taktéž komunikace s klienty nebo partnery probíhá v drtivé většině případů přes internet případně telefon. Poboček pro osobní kontakt je k dispozici minimum. Další zvláštností mBank je, že se zabývá pouze bezhotovostními operacemi.

Jak využít tuto službu při provozování e-shopu? Pro možnosti platby v e-shopu a správu účtu je nutné mít vytvořené mKonto. Tu musí využívat zákazník, který chce v konkrétním e-shopu nakoupit. Prodejce zároveň musí mít aktivovanou službu mBusiness Konto nebo případně variantu Pro. V základní verzi mBusines Konta jsou v rámci mBank veškeré převody zdarma, pouze se platí měsíční paušál 50 Kč. Samotná služba, pro přímou platbu při nákupu v e-shopu se nazývá mPeníze. Zabezpečení platby je vyřešeno pomocí autorizační SMS, která je zákazníkovi zaslána před dokončením transakce. Postup při samotném nákupu je velmi podobný výše popsané službě eKonto. Opět je nutná implementace odpovídajícího modulu pro platbu pomocí služby mPeníze. Pokud si zákazník zvolí tuto možnost, bude přesměrován do zabezpečeného prostoru svého mKonta na již předvyplněný formulář podle parametrů objednávky v e-shopu. Pro potvrzení transakce bude muset zadat kód z autorizační SMS.

Kdo s koho

Obě služby mají své silné i slabé stránky. Výhoda eKonta od Raiffeisenbank spočívá v zázemí fungující velké banky a propojení se stávajícími službami. Navíc systém ePlateb využívají větší a známější e-shopy. Nevýhodou je však poměrně nepřehledný systém poplatků, kdy se Raiffeisenbank v minulosti občas dařilo skrýt další poplatky nebo jejich navýšení, více viz zde. Naproti tomu mKonto od mBank sice nenabízí takové možnosti operací s hotovostí jako Raiffeisenbank, na druhou stranu systém poplatků je podstatně přehlednější a v neposlední řadě jsou poplatky nižší. E-shopy, které využívají služby mPeníze, však nejsou příliš známé. Zde má ale mBank velkou výhodu v partnerství se Seznamem, konkrétně se Zboží.cz. Toto partnerství se do budoucna jeví jako poměrně perspektivní. Při rozhodování zda a případně jakou ze služeb využít je třeba brát v potaz, že mBank je na českém trhu oproti eBance, potažmo Raiffeisenbank, stále nováčkem. Protože však nelze generalizovat potřeby různých lidí a různých e-shopů, každý si musí zvážit sám, jaká služba by pro něho byla vhodnější. Článek si neklade za cíl popsat všechny drobné odlišnosti, ale pouze zevrubně informovat, jaké jsou k dispozici možnosti na českém trhu. Podrobnosti o jednolivých nabídkách naleznete na stránkách konkrétní instituce.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Nirius napsal:

    Clanek se sice tyka jen srovnani tehhle dvou konkretnich produktu … ale kdyby pokracoval dal v dalsich moznostech danych bank pro obchodniky .. tak napriklad nemam informaci ze by mBank podporovala nejaky platebni terminaly pro platby kartama, atd … a to pak uz je zas dalsi bod pro vyuzivani RB a jejich eKonta.

    1. Radim Kracík napsal:

      V tomto má jistě výhodu Raiffeisenbank díky tomu, že se jedná o velkou zaběhnutou instituci nabízející komlexnější služby. Propojení mBank s ne-online světem je horší. Pokud vím, mBank nabízí k mKontu kartu, ale své terminály neprovozuje. Chystá se ale zavést tzv. vkladomaty, které prý už fungují v Polsku. Je to celkově o zvážení každého obchodníka zvlášť. Každpoádně děkuji za komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů