Pro některé z vás je slůvko dropshipping zcela neznámé a někteří jste již možná naopak toto slůvko slyšeli či přečetli v souvislosti s internetovým podnikáním. V tomto článku bych se vám chtěl pokusit vysvětlit co to vlastně je dropshipping, jaké má výhody i nevýhody, co je k němu potřeba, jaká rizika sebou nese a v neposlední řadě také na jaké peníze si můžete tímto obchodním modelem reálně vydělat. Bude to dozajista dlouhý článek ale určitě stojí za to si ho přečíst až do úplného konce.
Dropshipping je, jak jsem již zmínil výše, obchodní model určený pro obchodování na internetu ve zbožovém odvětví, vztahuje se tedy k internetovým obchodům neboli e-shopům. Tento obchodní model byl zejména vynalezen pro ty, co to myslí s obchodováním velmi vážně ale nemají do začátku dostatečně vysoký kapitál pro rozjetí vlastního obchodu v plné míře, nemají prozatím skladové prostory anebo nemají dostatek potřebných pracovních sil a nechtějí příliš riskovat. I když to totiž myslíte vážně, nemusíte uspět. V druhé řadě byl také vynalezen ku prospěchu velkoobchodních firem, díky dropshippingu totiž mohou dostatečně zvýšit svůj velkoobchodní prodej a tím pádem obrat. Ke svým aktivitám mohou počítat ještě samotný dropshippingový e-shop, který u nich defakto nakupuje ale o zabalení a expedici se starají velkoobchodní prodejci tedy vaši partneři. Jedná se tedy o klasický velkoobchodní prodej s tím rozdílem, že vůbec nepřicházíte do kontaktu se zbožím.
Dropshipping je často zaměňován s přeposíláním objednávek (affiliate program), ale rozhodně tomu tak není! Dropshipping a přeposílání objednávek jsou dvě naprosto odlišné věci. Neví se kdo tento termín „zkomolil“, každopádně to ale způsobilo obrovské škody. Pokud se dnes zmíníte před obchodníkem, že by jste si přál spolupracovat na bázi dropshippingu, nabídne Vám přeposílání objednávek, toto nastává ze 2 důvodů: 1. obchodník si myslí, že dropshipping je přeposílání objednávek 2. obchodník ví co to znamená dropshipping ale zkusí na vás přeposílání objednávek, protože je to pro něj výhodnější. Poté tomu dopomáhají také články, které provozovatelé takového e-shopu napíší. Sám jsem docela rozzloben, že jsem se přidal k této skupině a první verze tohoto článku dopadla tak jak dopadla. A nyní k opravdovému principu „Dropshippingu“. Partner Vám poskytne svůj XML feed, tedy vlastně katalog zboží což je jeho nabídka. Zároveň jste navzájem mezi sebou propojeni pro bezproblémové zaslání objednávky. Je to to samé, jako kdyby jste měli vlastní sklad. Pokud některý ze zákazníků projeví o nabízené zboží zájem, pošlete objednávku na sklad. Od svého partnera zboží zakoupíte za velkoobchodní cenu a ihned po zaplacení odchází balík s vašimi kontaktními údaji, případně i propagačními materiály vašemu zákazníkovi. Zákazník poté zaplatí vaši maloobchodní cenu a dobírečné přijde Vám na účet nebo formou složenky. Pokud si zákazník balík nevyzvedne, přijde zpět na vaši adresu.
Přeposílání objednávek (NENÍ DROPSHIPPING) funguje takto: Vy sháníte zákazníky pomocí svého vlastního e-shopu, který provozujete na své vlastní náklady a propagujete ho ze svých dostupných finančních zdrojů. Zároveň se tváříte jako opravdový prodejce. Pokud u vás zákazník nakoupí, přepošlete objednávku se všemi potřebnými údaji velkoobchodnímu prodejci či výrobci tak, aby ji mohl úspěšně vyřídit. Po úspěšném zaplacení a přijetí zásilky zákazníkem dostanete vy jako zprostředkovatel tzv. „zprostředkovatelskou provizi“, což je vlastně poděkování za to, že díky vám mohl prodejce uskutečnit prodej svého zboží nad svůj obvyklý prodejní rámec. Tyto provize se často velice liší a závisí hlavně na vybraném druhu zboží. Minimální provize, se kterou jsem se zatím setkal byla 3% a to za prodej elektroniky, kde často ceny šplhají do tisíců až desetitisíců. Nejvyšší provize byla myslím okolo 20 % za zprostředkování prodeje různých zajímavých dárků neboli gadgets anebo věcí, které mají nižší prodejní cenu okolo 500 Kč a níže. Tyto provize se přičítají na virtuální účet u obchodníka a ten pak za určité období, na kterém se na začátku spolupráce domluvíte, provede vyúčtování a odeslání peněz na váš bankovní účet. Takže úplně něco odlišného!
Nyní když již víme co znamená slovo dropshipping, chtěl bych vyjmenovat jeho hlavní výhody. Zejména to bude celková nenáročnost celého procesu, protože zásilku kompletně odbaví velkoobchodní prodejce a tím pádem vám odpadají náklady spojené se zabalením výrobku a následně jeho odeslání a tím pádem i potřebné papírování. Pokud by jste měli odbavovat větší množství zakázek ušetříte také na další pracovní síle, která by byla potřeba. Další velkou výhodou je, že nepotřebujete sklad, což si myslím, že by byla do začátku hodně velká investice a pokud by se vše řádně nepropočetlo, tak by to mohlo i internetové podnikání položit. Poslední výhodou je práce z pohodlí domova prostřednictvím svého počítače, protože přes něj řídíte veškeré operace, maximálně vyrazíte na osobní schůzku s prodejcem či dodavatelem pokud to bude potřeba.
Když jsem vše zvážil, tak si myslím, že dropshipping vlastně nemá žádné velké nevýhody. Snad jen to, že řešíte reklamaci a fakturaci ale to prostě k obchodu patří a nevýhoda to ani skoro není. Podle toho jak se na to každý podívá.
1.část máme za sebou a vy byste již nyní měli vědět co znamená slůvko dropshipping, je to zejména výhodný obchodní model pro začínající internetové podnikatele, díky kterému začnete zlehka a bez nějakých výraznějších počátečních investic, které jsou potřeba ke koupi skladu plus pro nějakou tu pracovní sílu. Samozřejmě tyto podmínky jsou všeobecné a lze je přizpůsobit podle vašich představ Říkám, je zde spousta možností a záleží jen na domluvě mezi obchodními partnery. Příště bych vám přinesl něco z technické stránky. Co budete kupříkladu potřebovat k úspěšnému dropshippingu.
Omluva autora: Chtěl bych se veřejně omluvit všem, kteří si přečetli moji první verzi článku, který byl absolutně scestný a pojednával o úplně jiné věci. Bohužel toto bylo způsobeno tím, že jsem se setkal právě pouze s jednáním, při kterém nazývali přeposílání objednávek dropshippingem. Děkuji za upozornění a doufám, že se to již v budoucnu nebude opakovat.
Pozor, dropshipping a přeposílání objednávek jsou dva odlišné modely obchodní spolupráce! Článek popisuje přeposílání objednávek, nikoliv dropshipping. Ten spočívá v tom, že nejsem jen dohazovačem zákazníků, ale plnohodnotným e-shopem. Dodavatel pouze balí a odesílá zboží pod mým jménem a také se musím postarat o reklamace.
Ano, možná máte pravdu, zkusím se na to podívat. uvidím jestli najdu někde bližší specifikaci ale já se setkal vždy pouze s dropshippingem, který jsem zde popsal
To co je v clanku, je obycejny affiliate program. Drop shipping je to, co popsal vB.
Súhlasím s vB. Toto je klasické preposielanie objednávok a nie drop shipping
p. Brazda to pojmenoval spravne. To co popisujete je preposilani objednavek (anglicky termin se nepouziva a ani nevim jestli takovy existuje – asi ano, ale neznam ho :) ). Dropshipping je neco naprosto jineho.
Clanek byl upraven, dekujeme za upozorneni
Prosím specifikujte fakturaci mezi velkoobchodem a maloobchodem. Děkuji Korseska
Ještě bych to rozpitvala ne na dva, ale hned na tři obory:
1) dropshipping, jak je zde nyní popsán
2) přeposílání objednávek
3) přeposílání potenciálních zákazníků, což teprve považuji za affiliate program, který je v článku slučován s přeposíláním objednávek.
K affiliate stačí vystavit reklamní banner či textový odkaz s affiliate kódem, ale k přeposílání objednávek je potřeba mít vytvořený ještě vlastní objednávkový systém, v čemž vidím úplně nejvíc velký rozdíl. Proto bych tu závorku v prvním řádku třetího odstavce navrhovala vymazat.
A ještě poznámka – provize v přeposílání objednávek se v některých případech pohybují až na 40%
Píšete, příště bych vám přinesl něco z technické stránky, ale pokračování jsem nenašel, existuje 2. část Dropshipping – výhodný obchodní model?
Jakým způsobem zkloubit dopravu, pokud využívám formu dropshippingu od jednoho
dodavatele a jiné zboží mám skladem? A zákazník si objedná zboží od dvou různých dodavatelů, aniž by to samozřejmě věděl. Nevím jak toto řešit. Díky