Způsobů, jak nalákat nové zákazníky na své služby nebo výrobky, existuje celá řada, většinou jsou ovšem dost finančně nebo časově náročné. Proto je důležité hledat cesty, jak propagovat co nejlevněji. A sociální sítě v čele s Facebookem jich poskytují hned několik.
Během několika málo posledních měsíců a let se na Facebooku soustředilo hned několik výrazných cílových skupin. Přestože se nejvíce uživatelů rekrutuje z řad teenagerů a studentů, soustřeďuje se na něm také řada profesionálů z nejrůznějších oblastí a pracujících dospělých z celého světa.
Taková uživatelská základna společně s několika velmi zajímavými nástroji dělá z Facebooku velice efektivní propagační zbraň.
Tento článek vás seznámí právě s několika cestami, jak za 0 Kč (slovy nula korun českých) propagovat svou firmu a své produkty. I zde však do určité míry platí rčení „Nic není zadarmo“ – ušetřené peníze a čas budete muset nahradit svou kreativitou. Tyto marketingové strategie tedy může využívat každý, kdo nepostrádá důvtip a občas nějaký ten originální nápad.
Se vším, co má mít delšího trvání, se má začínat od základů a stejně je tomu tak i na Facebooku. Za základ zde jednoznačně můžeme považovat vaši vlastní profilovou stránku, která slouží jako hlavní místo, kam každý zamíří, chce-li se něco dozvědět přímo o vás. Proč se tedy nepokusit konvertovat vaše přátele, známé a potenciální klienty v zákazníky?
Kromě toho, že je profilová stránka místem, nad kterým máte vy sami největší kontrolu, hodí se také nejvíce k tomu, abyste zde uvedli vaše osobní zkušenosti, vaše zaujetí. A také názory týkající se čehokoliv, co chcete na Facebooku propagovat. A protože cokoliv, co zde napíšete, bude přímo spojeno s vaší osobou, získává to navíc určitý punc důvěryhodnosti a spojení se skutečným světem.
Své služby můžete pochválit v Základních informacích o sobě, v sekci Vzdělání a zaměstnání, ve svých fotografiích a ve Facebook aplikacích, které necháte na svém profilu zveřejnit. Jestliže se vám příliš nezamlouvá spojení reklamy přímo s vaší osobou, Facebook asi nebude pro vás to pravé ořechové, protože ve svém profilu sice nic uvádět nemusíte, ovšem středně zkušený uživatel si velkou část informací o tom, co na něm děláte, dokáže sám dohledat. Navíc veškerá propagace zdarma vždy začíná u lidí, které máte přidány jako Přátele.
Pokud to však vezmete z druhé strany a v profilu nezveřejňujete běžně věci, které byste chtěli udržet pouze v okruhu svých známých, velmi dobrou volbou je nechat ho veřejný a přístupný všem. Možná mezi ně sice nepatříte, ale na Facebooku (i mezi vašimi přáteli) se vyskytuje obrovské množství lidí, kteří se baví tím, že procházejí profilové stránky ostatních a pročítají si je, takže tato část celé sítě patří k místům s největším trafficem a hodí se tedy k propagaci.
Nejstarší a nejjednodušší cesta, jak na Facebooku kolem něčeho vybudovat komunitu, je vytvořit tzv. Skupinu. Její existencí vznikne místo, kde se mohou setkávat vaši zákazníci, obchodní partneři nebo fanoušci a diskutovat nebo vkládat obrázky a videa k danému tématu.
Velkou výhodou tohoto stylu propagace je, že členům své Skupiny můžete zasílat novinky pomocí zpráv. Ty se jim zobrazí přímo ve složce došlých zpráv, a tak je velká pravděpodobnost, že si z nich vždy alespoň část přečtou.
Ještě donedávna byly Skupiny nejefektivnější cestou virálního marketingu na Facebooku (jejich členové do nich totiž mohou zvát své přátele), dnes je ale stále více nahrazují tzv. stránky, o kterých bude řeč za chvíli. I přesto však Skupiny mohou růst velmi rychle a to v řádech desítek tisíců nových členů za den (v Česku jsou to tedy spíše stovky nebo tisíce nových členů). Je tomu tak díky jejich doporučování uživateli jiným uživatelům i díky zobrazování Skupin v profilech jejich členů a občas v liště Nejdůležitější události.
Skupiny s sebou však nesou i určitá negativa. Jde jednak o spamery, kteří se postupně začnou objevovat souběžně se zvyšující se popularitou Skupiny a vy budete muset promazávat jejich příspěvky do diskuze, a především pak o omezení rozesílání zpráv členům, jakmile Skupina dosáhne určité velikosti. Facebook by měl totiž zřejmě technické problémy, kdybyste se rozhodli rozesílat zprávy tisícům uživatelů současně, a zároveň si tím jeho správci pojišťují, že ani z vás se nestanou spameři.
Možnost přidávání stránek nebyla na Facebooku hned od začátku. Objevila se v listopadu 2007 jako cesta pro jednoduché propagování firem, výrobků a služeb nejrůznějších druhů. Ve skutečnosti ale od té doby začaly postupně a nenápadně nahrazovat Skupiny a jsou využívány skutečně pro všechno. Stalo se tak zřejmě díky dvěma prostým faktům:
• Stránky se dají mnohem lépe uzpůsobit vašim potřebám (lze do nich přidat HTML kód, Flash nebo přímo Facebook aplikace, což je dělá pro návštěvníky mnohem zajímavější).
• Pro přihlášení k nim stačí pouze jedno kliknutí a pro uživatele jsou tedy zajímavější než Skupiny, u nichž potřebujete pro získání členství kliknout minimálně dvakrát.
Ačkoliv si je noví uživatelé se Skupinami často pletou, liší se ještě ve dvou zásadních bodech:
• Jejich majitelé nemohou fanouškům rozesílat zprávy, místo toho je ale mohou informovat pomocí postů na Zdi nebo v Aktualizacích, což se zobrazí skutečně všem (není zde žádný početní limit).
• V profilech svých fanoušků mají mnohem lepší umístění i zobrazení než Skupiny.
V současnosti jsou na Facebooku využívány Skupiny i Stránky, a proto je dobré, abyste pro propagaci také používali obou.
Pokud nejsou vaše služby nebo váš produkt všeobecně známé a extrémně cool, pravděpodobně si budou nové fanoušky hledat pomalu. Existuje ale způsob, jak propagaci urychlit, a právě u něj využijete svou kreativitu. Pro získání velkého množství uživatelů zajímajících se o vaše téma musíte vybrat ze svého oboru tu všeobecně nejoblíbenější věc a vytvořit stránku s velmi chytlavým názvem.
Jestliže nezaujmete tématem nebo nebude název stránky vyčuhovat z průměru, závratného úspěchu se pravděpodobně nedočkáte. V opačném případě se můžete těšit na stovky nových fanoušků denně (více informací v bodě 7. Další způsoby propagace – Nejdůležitější události).
Aplikaci Události, kterou je možno použít u Profilů, Skupin i Stránek, stvořili vývojáři Facebooku k tomu, aby kdokoliv mohl propagovat blížící se akce a události. Momentálně je samozřejmě nejvíce využívaná pro připomínání setkání přátel nebo různých párty a festivalů, ale vy ji stejně dobře můžete použít k upozorňování na marketingové akce, firemní oslavy, dýchánky pro sponzory, eventy nebo uvedení nového produktu na trh.
Události byste měli využívat společně se Stránkou, ke které se už přidal dostatek fanoušků, aby si vašich akcí měl kdo všimnout. Při jejich vkládání nezapomeňte na to, že vám jde především o to, abyste zaujali – můžete tedy využít také fotek, videí a externích linků a pokus o rozproudění diskuze také neuškodí.
Na danou událost můžete po jejím vytvoření pozvat například všechny své přátele a oni se mohou vyjádřit, jestli se jí zúčastní (mají na výběr možnosti Ano/Ne/Možná).
Fotografie a Poznámky jsou další dvě Facebook aplikace, které slouží přesně k tomu, co jste už asi odhadli z jejich názvů – k přidávání fotek a poznámek. Přestože jsou využívány především pro věci osobního charakteru, pokud je chytře využijete, mohou vám také pomoci také v propagaci. Chytře však neznamená začít na Facebooku spamovat s obrázky loga vaší společnosti a propagačními články. Nespamujte!
Nejlepší zřejmě je uveřejnit texty a fotografie, které na vaše výrobky upozorňují subliminálně (na fotce jsou zachyceny „náhodou“, v textu se jen mihnou a nehrají větší roli) nebo které zaujmou a pobaví. Pokud tedy například designujete loga, můžete zveřejnit nejlepší nebo nejvtipnější z nich nebo se vyfotit u počítače, na jehož obrazovce budete mít jen tak mimochodem otevřený program pro úpravu grafiky a v něm nějaké logo.
Nakonec, abyste k fotkám a poznámkám přitáhli ještě víc žádané pozornosti, můžete je „označit“ (otagovat). To se dělá v případech, že chcete někoho upozornit na jeho přítomnost na fotce, ale i tehdy, pokud chcete k fotce přitáhnout pozornost dané osoby. Takto značkujte ale jen v případech, kdy si budete jistí, že to danou osobu nerozzlobí.
I když zprávy na Facebooku nedisponují mnoha funkcemi (nelze je např. dostatečně třídit a kategorizovat) pro mnoho lidí začínají nahrazovat e-mailovou komunikaci, tedy začínají být zajímavé pro cílený marketing.
Zprávy můžete zasílat všem uživatelům bez rozdílu, tedy i těm, které nemáte přidány mezi přátele nebo kteří nejsou členy nějaké vaší Skupiny, hodí se ale jen pro velmi přesně mířenou propagaci. Facebook totiž velmi dbá na protispamovou prevenci, pokud byste tedy ve velké míře posílali zprávy uživatelům mimo vaše pole působnosti, budete upozorněni, abyste toho nechali. Když nenecháte, váš účet bude zablokován.
Na Facebooku můžete často zaznamenat malý odkaz „Sdílet“. Pomocí něj můžete propagovat fotografie, linky, události, skupiny nebo aplikace, které se na Facebooku ocitly už někde jinde. Pomocí sdílení je můžete zveřejnit buď na své Zdi, díky čemuž je uvidí všichni vaši známí, nebo je poslat jako zprávu, což je pravděpodobně o něco efektivnější.
Uživatelé z anglicky mluvících zemí dost využívají aplikace zvané Marketplace. Ta slouží ke zveřejňování osobních inzerátů a samozřejmě tedy může být také využita k propagaci. Samozřejmě i zde platí, že její zneužívání a případné spamování může přivodit smazání vašeho účtu.
Na tuto součást Facebooku bohužel nemáte příliš velký vliv, ovšem pravděpodobně bude při vaší propagaci tím nejdůležitějším. Jde o panel zobrazovaný v pravém sloupci na stránce ihned po přihlášení a jsou v něm vypisovány pro daného uživatele vždy nejrelevantnější záležitosti, které se v poslední době na Facebooku udály (nové akce v kalendáři, přidané fotogalerie, populární stránky, používané aplikace apod.). Dostat vaši stránku do onoho výpisu však není lehké – nejjistější pro to, aby se zde umístila, je rozeslání pozvánek vašim přátelům a následné získání dostatečného množství uživatelů během krátkého času. Pak je vysoká pravděpodobnost, že se vaše stránka začne zobrazovat v Nejdůležitějších událostech mnoha přátelům vašich přátel, vznikne lavinový efekt a získáte tak nové členy.
Teď znáte základní informace o všech propagačních nástrojích, které v rámci Facebooku můžete využívat zdarma a s nevelkou časovou investicí. I s málem dokážete udělat velkou parádu.
Pokud budete s touto sociální sítí pracovat hlouběji, možná objevíte další specializované aplikace, které by mohly pomoci právě vám, ovšem nejsou využívány masově, a pravděpodobně také odhalíte vysokou efektivitu placené reklamy a rozhodnete se tedy i pro její využití. Ale začít můžete už teď tím jednodušším.
Pochopit Facebook je otřesné!!! Nechápu jak se ti puberťáci v tom můžou vyznat….
Já jsem puberťák a v FB se taky moc nevyznám :D. Tenhle způsob propagace však musím zkusit :)
To neni tak tezke jak se zda na prvni pohled. Po nekolika dnech pouzivani uz si na nej zvyknete. I kdyz souhlasim ze ze zacatku mozna vypada trosku neprehledne, hlavne nektere aplikace.
Já tedy s tím nemám špatné skušenosti a na FB se dobře vyxznám a to už nejsem puberťačka :-) .chce to jen si vše projít a pochopíte to určitě ne hned,ale časem snad jo.
FB je naprosto skvely a vyznam se v nem dobre. Pouzivam ho ke sve praci a jsem s nim maximalne spokojena. Obzvlast preferuju stranky nez svuj profil.
Taky se ten fejs snažím pochopit, ale zatím to jde dost pomalu. Dík za článek.
nebyl by článek o tom jak to propagovat ve většim ( za peníze )
Ono facebook je zpočátku velmi nepřehledný, ale jak po pár dnech přijdete na to jak to funguje, zalíbí se vám. A líbí se vám čím dál tím víc, čím víc tam máte přátel z reálného života.
Btw. ten článek o tom jak propagovat za peníze by se opravdu hodil ;-)
Dobry den, poradi mi nekdo, co je lepsi, jestli pro stranky je lepsi zalozit samostany profil nebo tu stranku udelat pres svuj profil?
Diky.