Změna v zasílání e-mailů

()

Seznam.cz zpřísňuje svou antispamovou politiku, bojuje tak proti nevyžádané poště. Jak? Nově určili jako nutnou podmínku pro doručení hromadné pošty povinnost „podepisovat“ e-maily digitálním podpisem DKIM. A to již od 1. 4. 2015. V opačném případě bude veškerá korespondence bez tohoto podpisu automaticky vyhodnocena jako SPAM.

Nelekejte se vlka, nic, hned si to vysvětlíme.

Proč je důležité to řešit?

Protože zákazníků, kteří používají e-mailové adresy na doménách, které patří pod Seznam.cz, je hodně. Pojďme si to ukázat na číslech. Přes e-shopy od Shoptet.cz si objednali své zboží zákazníci s více jak 1 milionem unikátních e-mailových adres – mezi TOP10 používaných domén těchto e-mailů patří:

  1. seznam.cz – 51,64%
  2. gmail.com – 13,15 %
  3. centrum.cz – 7,14%
  4. email.cz – 5,55%
  5. volny.cz – 2,12%
  6. azet.sk – 1,40%
  7. centrum.sk – 1,05%
  8. atlas.cz – 1,03%
  9. tiscali.cz – 0,91%
  10. post.cz – 0,80%
Zvýrazněné domény patří pod Seznam.cz. Znamená to tedy, že Vaše maily pro kohokoliv, kdo má svou mailovou adresu @seznam.cz, @email.cz nebo @post.cz, musí nově splňovat podmínku identifikace domény pomocí digitálního podpisu DKIM. Samozřejmě, že i pro maily s tímto podpisem platí i nadále další mechanismy antispamové kontroly tak, jako tomu bylo doposud.

K samotnému DKIM – co že to je?

DKIM, neboli DomainKeys identified Mail,  je zjednodušeně digitální podpis, kterým je třeba mít opatřenou veškerou korespondenci. A to jak hromadnou (tedy vaše newslettery), tak je doporučeno ji používat i pro transakční emaily (tedy například automatické e-maily, které dostává váš zákazník po dokončené objednávce, nebo jako potvrzení při registraci do obchodu apod.)

Co e-shopy od Shoptetu?

Na zpřísnění antispamové politiky jsme připraveni, takže pro naše e-shopy je vše nastavené. Hromadné emaily jsou podepisovány technologií DKIM již od 20. 3. 2015 a transakční e-maily od 26. 3. 2015.

Stále ještě ale přibližně 30% e-shopů používá jako hlavní adresu nějaký freemail – nejvíce Seznam (15%) a Gmail (13%). Použití takového freemailu jako hlavní adresy e-shopu není ideální a to hlavně v případě, kdy e-shop odesílá hromadnou poštu. Nehledě na to, že to pro zákazníka vůbec nevypadá profesionálně. Všem, kteří takový mail pro komunikaci obchodu – zákazníků používají, doporučujeme zvážit změnu. V administraci e-shopu (Nastavení / E-maily / E-mailové schránky) si můžete vytvořit libovolnou schránku – například obchod@mojedomena.cz

Jak to s DKIMem nyní funguje?

A teď přijde ta nezbytná část – trochu těch technických informací.

Všechny e-maily, které jsou vygenerovány e-shopem (tedy newslettery, které vytvoříte přes administraci e-shopu, nebo automaticky odesílané e-maily po objednávce, registraci zákazníka apod.):

Seznam.cz také doporučuje používat schvalovací systém SPF – i ten již Shoptet používá. Znamená to tedy, že není možné, aby někdo odesílal maily, které předstírají, že odchází z našich serverů.

Hlídejte si reputaci – co se může stát?

A pozor! Konečně se dostáváme k meritu věci. Pokud vám Seznam.cz (a pravděpodobně tak budou fungovat i jiní poskytovatelé schránek) na základě mechanismů, které si vysvětlíme, sníží reputaci, budou vaše maily končit v koši, protože budou spíše označované za nevyžádané. Zákazník tak nebude muset dostat potvrzení svojí objednávky, kterou vám pak logicky ani nezaplatí, a nebo nedostane nabídku zajímavé akce v rámci rozeslané mailové kampaně. Nezodpovědné mailování vás tak může přijít draho. A zlepšit si špatnou reputaci není zrovna dvakrát snadné. Ani u Seznam.cz, ani u zákazníka. A proto mailujte zodpovědně!

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. libor napsal:

    jak je to s DKIM a použitím mailchimpu v shoptetu?

    1. Dobrý den, Libore,
      i pro newslettery zasílané přes Mailchimp je nastavený DKIM, včetně SPF záznamu.
      Hezký večer, Katka

      1. Jindřich napsal:

        Dobrý den, Katko,

        Jen pro potvrzení – používáme Mailchimp (přímo z něho rozesíláme newslettery) a ten máme propojen s Shoptetem. Opravdu to znamená, že veškerá nastavení DKIM a SPF jsou již implementována a nemusím se dále o nic starat?

        Díky! ;-)

  2. Bohumil Jahoda napsal:

    To „atla.cz“ má být „atlas.cz“, je to tak?

    1. Dobrý večer, Bohumile,
      děkuji za upozornění, písmenko mi skutečně vypadlo. Chybu jsem opravila a ano, měl to být skutečně „atlas.cz“.
      Hezký zbytek dne, Katka

  3. Petr napsal:

    Dobrý den,
    je nutné mít DKIM, když zasílám jen jednotně emaily. Tedy jdu na webmail a zasílám email na mail od Seznamu?
    Díky moc

    1. Dobrý den, Petře,
      ano, i na tyto maily se to vztahuje.
      Hezký den, Katka

  4. jkbnerad napsal:

    Doporucuji si jeste zaridit feedback lookup. Budete mit prehled o tom, ktere emaily uzivatele oznacuji jako SPAM.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů