Seznam.cz zpřísňuje svou antispamovou politiku, bojuje tak proti nevyžádané poště. Jak? Nově určili jako nutnou podmínku pro doručení hromadné pošty povinnost „podepisovat“ e-maily digitálním podpisem DKIM. A to již od 1. 4. 2015. V opačném případě bude veškerá korespondence bez tohoto podpisu automaticky vyhodnocena jako SPAM.
Nelekejte se vlka, nic, hned si to vysvětlíme.
Protože zákazníků, kteří používají e-mailové adresy na doménách, které patří pod Seznam.cz, je hodně. Pojďme si to ukázat na číslech. Přes e-shopy od Shoptet.cz si objednali své zboží zákazníci s více jak 1 milionem unikátních e-mailových adres – mezi TOP10 používaných domén těchto e-mailů patří:
DKIM, neboli DomainKeys identified Mail, je zjednodušeně digitální podpis, kterým je třeba mít opatřenou veškerou korespondenci. A to jak hromadnou (tedy vaše newslettery), tak je doporučeno ji používat i pro transakční emaily (tedy například automatické e-maily, které dostává váš zákazník po dokončené objednávce, nebo jako potvrzení při registraci do obchodu apod.)
Na zpřísnění antispamové politiky jsme připraveni, takže pro naše e-shopy je vše nastavené. Hromadné emaily jsou podepisovány technologií DKIM již od 20. 3. 2015 a transakční e-maily od 26. 3. 2015.
Stále ještě ale přibližně 30% e-shopů používá jako hlavní adresu nějaký freemail – nejvíce Seznam (15%) a Gmail (13%). Použití takového freemailu jako hlavní adresy e-shopu není ideální a to hlavně v případě, kdy e-shop odesílá hromadnou poštu. Nehledě na to, že to pro zákazníka vůbec nevypadá profesionálně. Všem, kteří takový mail pro komunikaci obchodu – zákazníků používají, doporučujeme zvážit změnu. V administraci e-shopu (Nastavení / E-maily / E-mailové schránky) si můžete vytvořit libovolnou schránku – například obchod@mojedomena.cz
A teď přijde ta nezbytná část – trochu těch technických informací.
Všechny e-maily, které jsou vygenerovány e-shopem (tedy newslettery, které vytvoříte přes administraci e-shopu, nebo automaticky odesílané e-maily po objednávce, registraci zákazníka apod.):
A pozor! Konečně se dostáváme k meritu věci. Pokud vám Seznam.cz (a pravděpodobně tak budou fungovat i jiní poskytovatelé schránek) na základě mechanismů, které si vysvětlíme, sníží reputaci, budou vaše maily končit v koši, protože budou spíše označované za nevyžádané. Zákazník tak nebude muset dostat potvrzení svojí objednávky, kterou vám pak logicky ani nezaplatí, a nebo nedostane nabídku zajímavé akce v rámci rozeslané mailové kampaně. Nezodpovědné mailování vás tak může přijít draho. A zlepšit si špatnou reputaci není zrovna dvakrát snadné. Ani u Seznam.cz, ani u zákazníka. A proto mailujte zodpovědně!
jak je to s DKIM a použitím mailchimpu v shoptetu?
Dobrý den, Libore,
i pro newslettery zasílané přes Mailchimp je nastavený DKIM, včetně SPF záznamu.
Hezký večer, Katka
Dobrý den, Katko,
Jen pro potvrzení – používáme Mailchimp (přímo z něho rozesíláme newslettery) a ten máme propojen s Shoptetem. Opravdu to znamená, že veškerá nastavení DKIM a SPF jsou již implementována a nemusím se dále o nic starat?
Díky! ;-)
To „atla.cz“ má být „atlas.cz“, je to tak?
Dobrý večer, Bohumile,
děkuji za upozornění, písmenko mi skutečně vypadlo. Chybu jsem opravila a ano, měl to být skutečně „atlas.cz“.
Hezký zbytek dne, Katka
Dobrý den,
je nutné mít DKIM, když zasílám jen jednotně emaily. Tedy jdu na webmail a zasílám email na mail od Seznamu?
Díky moc
Dobrý den, Petře,
ano, i na tyto maily se to vztahuje.
Hezký den, Katka
Doporucuji si jeste zaridit feedback lookup. Budete mit prehled o tom, ktere emaily uzivatele oznacuji jako SPAM.