O důležitosti práce se zákazníky jsme se v minulosti bavili již několikrát. Že získat přízeň zákazníka a udržet si ji je běh na dlouhou trať, to opakovat jistě nemusíme. Nyní se zaměříme na jednu z možností, jak odměňovat své zákazníky za přízeň a jak je motivovat k dalšímu nákupu. Tím nástrojem jsou všemocné slevy.
Abychom Vám maximálně zjednodušili práci se slevami pro Vaše zákazníky, provedli jsme v systému několik změn, díky kterým již budete moci se slevami efektivněji pracovat, budou variabilnější, budete mít nad nimi větší kontrolu a o všech přiřazených slevách detailní přehled.
Do současné chvíle bylo v e-shopu možné nabízet různé varianty slev pro různé zákazníky. Slevy se sčítaly a klientům zůstaly takřka navždy. Úprava hladiny slevy se reflektovala vždy až pro nového zákazníka, těm původním tak zůstávaly slevy původní. A tak se mohlo stát, že se zákazník e-shopu nekontrolovaně vyšplhal až na takovou slevu, která byla rovna, nebo dokonce mohla převyšovat marži e-shopu.
Nyní se vysvětlíme slevy, které Shoptet využívá. Jedná se o slevy na úrovni zákazníka, produktu a objednávky.
Tato sleva pro zákazníka se skládá z Věrnostní slevy a nově ze slevy Dodatečné. V této sekci jste byli zvyklí na slevy po registraci a slevy po prvním nákupu. O tyto Vaši zákazníci nepřijdou, ale budou již pouze součástí zákaznické slevy, kdy je nastavíte jako jednu z úrovní věrnostní slevy (k tomuto nastavení se dostaneme později).
pro zákazníka je sleva podle celkové útraty zákazníka na e-shopu, počínaje registrací do e-shopu. Zde následně nastavíte úrovně věrnostní slevy, kterými určíte, při jaké dosažené útraty v historii nakupování zákazníka mu udělíte jakou cenu. Tyto úrovně věrnostních slev nastavujete pro každou skupinu zákazníků zvlášť (v nastavení Věrnostních slev).
je novou slevou, kterou jsme přidali do administrace. Může se stát, že máte výjimečného klienta, kterému chcete dát slevu vyšší, než na kterou by dosáhl svými nákupy v rámci věrnostních slev. Můžete mu tak přiřadit individuální dodatečnou slevu, která se bude připočítávat nad rámec věrnostních slev.
Aby se nestala situace, kdy zákaznická sleva „doroste“ do takové výše, kdy by převýšila i marži za prodávané zboží a Vy tak byli ztrátoví, je možné přímo v administraci u dané zákaznické skupiny nastavit limit pro maximální možnou slevu, kterou může zákazník zmíněné skupiny získat. Slevy klientovi tak budou neustále růst až do nastaveného limitu. Slevy klientovi tak mohou i nadále růst podle útraty a ostatních slev, maximálně však do nastaveného limitu.
V záložce slev v detailu konkrétního zákazníka si můžete prohlédnout konkrétní přehled všech slev, které jsou pro jeho osobu nastavené. Nad rámec těchto slev může čerpat ještě objemové a množstevní slevy, které se však váží až na objednávku samotnou.
V detailu každého produktu (případně jeho varianty) můžete stanovit, které slevy se u daného zboží mohou aplikovat. Toto nastavení je možné provést na daném produktu pro každý vytvořený ceník samostatně. Stejně, jako je možné nastavit maximální slevu u zákazníka, je možné omezit i maximálně aplikovatelnou slevu na daném zboží.
Slevy na zboží je tedy možné nastavovat následovně:
Přehled aplikovaných slev u jednotlivých produktů si můžete prohlédnout v Ceníku zboží v záložce Povolené slevy.
Už jsme si vysvětlili, že a jak je možné nastavovat slevu pro skupiny zákazníků a každému zákazníkovi individuálně přidávat dodatkovou cenu, stejně jako celkově dosaženou slevu omezit určitým limitním maximem. Aby byla sleva aplikovatelná na zboží v objednávce, je třeba u produktů určit, která sleva se na ně může aplikovat a případně v jaké maximální výši u konkrétního produktu se tato sleva započítá. Nyní se dostáváme k samotné objednávce, nebo-li jak se vlastně sleva v objednávce počítá.
Během výpočtu slevy, která má být k objednávce zahrnuta, systém vychází z celkové ceny objednávky. Tou je součet cen produktů beze slev, tedy jejich původních cen. Z tohoto součtu následně vychází
Objemová sleva (tedy za finanční objem objednávky), která se aplikuje na každou položku zvlášť. Objemovou slevu nastavujete pro každou zákaznickou skupinu (tedy i pro skupinu „nepřihlášený zákazník“).
Množstevní sleva se také vypočítává na každou položku objednávky zvlášť. Ke každé zákaznické skupině nastavíte, od jakého množství produktů bude sleva platit a výši této slevy v procentech.
Dále se v objednávce pro každou položku aplikuje Zákaznická sleva. O té jsme již na začátku článku mluvili, ale pro zopakování, jedná se o slevu Věrnostní (která se počítá z celkové částky předešlých objednávek zákazníka) a z Dodatečné slevy (pro významné zákazníky).
Pokud zákazník použil Slevový kupon (v objednávce lze použít pouze jeden), započítá se jako extra položka objednávky, pokud byl kupon na fixní částku (např. sleva 200,- Kč), anebo v případě, že byl kupon jako procentuální sleva (např. kupon na slevu 15%), započítá ke každé položce košíku zvlášť. Pokud je v košíku aplikován Slevový kupon v podobě konkrétní částky (tedy fixní sleva, např. – 200,- Kč), systém při výpočtu ostatních slev tento kupon ignoruje. Tedy sečte původní ceny zboží v košíku bez ohledu na to, zda je v něm zahrnuta fixní sleva z kuponu či nikoliv.
Výše slevy vypočítané pro objednávku je omezena nižší ze slev Maximální sleva zákazníka a Maximální sleva na produkt.
Tato limitní omezení maximálně uplatnitelné slevy nelze použít v jediném případě a tím je slevový kupon na konkrétní částku. Tato fixní sleva nelze omezit ani Maximální slevou zákazníka, ani Maximální slevou na produkt.
Jako administrátor si pak můžete prohlédnout každé položky košíku detail uplatněné slevy. Tento detailní rozpis však zákazník neuvidí.
Ještě by jste mohli opravit chybu u souhrnu částek objednávek, které se zobrazují na úvodní stráce v administraci („objednávky dnes“,…..). Zobrazuje se tam součet objednávek bez slevy. Takže ta suma co tam je je dost zavádějící a když chci zjistit reálný objem objednávek, musím do statitik a vyfiltrovat si to.
Dobry den, bohuzel je trosku komplikovanejsi to takhle vypocitavat uz na titulce administrace, neumerne by to (korekce podle ruznych slev a nastaveni) zatezovalo system. Proto je toto cislo spise orientacni, jak vysvetlujeme u teto statistiky a podrobnejsi informace se dozvite na hlavnim prehledu. Kazdopadne pripravujeme novou administraci, kde uz to mame vymyslene trosku jinak a tam uz budete mit kompletni data :) Dekujeme za pochopeni
Tak se kolegove hecli a prehled na titulce opravili tak aby to zobrazovalo spravne, behem par dni by to melo byt venku :) Diky za podnet ke zlepseni
Zdravím, bylo by možné ještě umožnit hromadné provádění těchto úprav, např. na záložce Povolené slevy? děkuji Honza
Dobrý den, Honzo,
děkuji za připomínku. Zatím není hromadná úprava u Povolených slev možná. Ale proberu to s kolegy, zda by ji tam nedodělali.
My máme neustálý problém s tím, že zákazníci volají a ptají se zda je přičtena sleva kterou uvádíme na shopu. (je to blbost – můžou se podívat na výslednou částku), ale otravuje to. Jde o to: U produktu (v eshopu) je uvedena nějaká sleva, ale v potvrzení objednávky a výsledně na FA je sleva vždy 0%. Je to matoucí, dle mého názoru by tam tato informace vůbec neměla být…
Dobrý den, Petře,
jedná se o Váš projekt http://www.kovani-design.cz na původním Shoptet3 řešení, nebo se toto vyskytuje na již zmigrovaném projektu na verzi Shoptet4? V „novém“ projektu, který se v těchto dnech převede, jsou sice objednávky, ale zatím žádné vystavené faktury, kde bych si to mohla zkontrolovat. Mohl byste mi to prosím případně poslat i s ukázkou konkrétního příkladu na info, nebo rovnou kolegům z technického oddělení na Helpdesk, aby se tomu mohli věnovat?
Děkuji a přeji pohodový den.
Postaru se odečítala objemová sleva až po vložení do košíku, což výrazně přispívalo k důvěře zákazníků, že sleva je opravdu sleva. Teď se cena změní hned aniž by kdekoli na stránkách byla uvedena cena původní. Navíc pokud mám dopravu zdarma např. nad 1000Kč a slevou se dostanu pod tuto hranici, doprava se nepřipočítá.