Jednu věc mají všichni e-shopaři společnou: povinnost podávat daňová přiznání a platit daně. Co na jedné straně prožíváme jako nutné každoroční zlo, nám zároveň dává příležitost revidovat nastavené postupy a najít nové způsoby, jak ušetřit na daních. Tento článek jsme přizpůsobili pro ty z vás, kteří máte e-shop a podnikáte jako fyzická osoba.
Správná daňová příprava a osvědčené postupy zásadně ovlivní konečné výsledky vašich daní. Forbes uvedl, že více než 90 % amerických podnikatelů přeplácí své daně. Proč? Protože daně jsou komplikované. Samotný daňový kód v USA má přes sedmdesát tisíc stran.
Český daňový řád má sice “jen” něco přes 4 000 stran, i tak aby se v něm čert vyznal. Pojďme se podívat na nejužitečnější a nejběžnější způsoby, jak legálně ušetřit na daních. V druhém díle tohoto článku se podíváme na to, jak nám letos stát vyjde vstříc s ohledem na opatření proti nemoci Covid-19.
Čím více utratíte za své podnikání, tím více ušetříte na daních. Princip, který zná snad každý. Ve většině zemí jsou všechny legitimní obchodní výdaje daňově uznatelné – mzdy, výdaje za zboží, vybavení či marketing.
V českém právu ale také existuje pojem daňový paušál. Ten se vám může hodit, pokud zatím e-shop vedete jako OSVČ a máte obrat do 2 milionů korun ročně. Pak, pokud navíc nejste plátce DPH, nepotřebujete sbírat účtenky ani faktury. Jednoduše v daňovém přiznání využijete „paušální výdaje“ ve výši 60 %, pokud v e-shopu prodáváte výrobky z vlastní řemeslné výroby, tak až 80 %. Vaše příjmy pak jednoduše ponížíte o 60 nebo 80 % bez toho, abyste museli dokládat faktury či účtenky.
Pokud tedy víte, že máte výdaje nižší než 60 % nebo 80 % z příjmu, vyplatí se vám využívat daňový paušál. Ten mimo jiné také sníží byrokratickou zátěž. Výhodný může být hlavně pro malé e-shopy s velkou marží.
Pokud však máte jako OSVČ obrat vyšší než 2 miliony korun nebo výdaje vyšší než 60 %, vyplatí se vám raději dokládat účtenky, faktury a mzdy.
Daně platíte ze svého zisku. Tedy částku, která zbývá po odečtení nákladů na prodané zboží. Patří sem ale i odpisy, provozní náklady a úrokové náklady. Vzhledem k tomu, že provozní náklady a náklady na prodané zboží vznikají při tvorbě výnosů, lze je odečíst z daňového přiznání. Tím si snížíte daňový základ a zaplatíte méně na daních.
Odpisy představují peněžní vyjádření opotřebení dlouhodobého majetku za určité časové období. Firma je tak může použít ke snížení příjmu pro daňové účely.
Jak zjistíte, který majetek můžete odepsat a za jakých podmínek? Existuje šest odpisových skupin, do kterých zařadíte majetek podle přílohy k zákonu o daních z příjmů, abyste zjistili, kolik let ho budete odpisovat.
Kromě zákona o daních z příjmů se odpisů dotýká také zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, či zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku. Pokud si ale nejste jistí, co a jak odepsat, rozhodně se obraťe na někoho, kdo se účetnictvím zabývá na denní bázi, abyste odepisovali správně.
Nezdanitelné části základu daně snižují základ daně. Pokud si platíte životní pojištění nebo penzijní spoření nebo jste během roku učinili dar potřebným, určitě se vyplatí je využít.
Mezi nezdanitelné části základu daně patří:
Jejich podrobný výpis i podmínky uplatnění najdete v zákoně o daních z příjmů v § 15.
Jakmile vyloučíte nezdanitelné části základu daně, podívejte se, zda nemůžete uplatnit i odečitatelné položky, které zákon upravuje v § 34. Ne všechny lze ale použít, pokud jste fyzická osoba.
Nevíte si rady, co všechno můžete využít? Dobrá účetní firma vám vždy poradí nejlépe. Ušetříte čas, který byste jinak věnovali studování zákona. Obrátit se můžete například na naše Shoptet Partnery, odborníky i na účetnictví. Zaplatit si zpracování daňového přiznání se většinou vyplatí, pokud vám firma doporučí využití slev, díky kterým se dá ušetřit na daních.
Napsat komentář