Otázky, na které je dobré se zeptat, než si najmete PR agenturu

()

Najmutí agentury zabývající se public relations, může být těžké rozhodnutí. Zejména pak pro menší firmy. Neexistuje žádná záruka, že PR kampaň bude vytvářet požadované výsledky a to i přesto, že náklady na ní mohou být poměrně vysoké. I tak může úspěšná PR kampaň pomoci k rozšíření vašeho podnikání způsobem, který byste na vlastní pěst nikdy nezvládli.

Takže jak si máte najít PR agenturu, která do vašeho podnikání nejspíše přinese užitek? „To záleží na kombinaci vašeho rozpočtu, očekávání, na dosavadních výsledcích dané agentury a vaší chemii,“ říká Dave Manzer, zakladatel organizace PR Over Coffee, která vzdělává malé podniky v tom, jak na PR.

Následuje 10 otázek, které by vám mohli pomoci při posuzování vybraných PR agentur.

Jak plánujete měřit svůj úspěch?

Před najmutím PR agentury, musíte vědět, jak se bude měřit výsledný úspěch. Tvrdí Joan Stewart, zakladatelka publicity Hound. „To se mi líbí“ na stránkách Facebooku a umístění v tiskových médiích bývají běžnými metrikami úspěchu na poli podnikání v PR. Ale Stewart doporučuje najmout si tu agenturu, která jde i nad rámec těchto měření k faktorům, které dopomohou vaší společnosti k růstu. Jako je například sledování, kolik případných klientů se objeví na vašem emailovém seznamu a jak roste provoz na vašich webových stránkách, obojí v důsledku PR kampaně.

Která média zasáhnout mé cílové publikum nejlépe?

Ať už se bude jednat o tradiční mediální umístění nebo o online propagaci, vámi najatá PR agentura musí vědět přesně jaké noviny nebo webové stránky mají nejefektivnější dosah na vaší cílovou skupinu. Také byste měli uvažovat o agentuře, která má zkušenosti, jak se starými médii, tak s těmi novými, zvlášť pokud máte v plánu nejrůznější kampaně.

Už jste někdy pracovali na kampaních z mého oboru?

Pravděpodobně budete mít prospěch z najmutí agentury, která má již zkušenosti s vaším typem podnikání. Nebojte se požádat o předložení výsledků z minulých kampaní s klienty, kteří podnikají v tom samém oboru, jako vaše společnost. Také byste měli zjistit, jestli lidé, kteří vedli tyto kampaně, jsou stále součástí agentury, protože to budou nejspíše oni, s kým budete chtít spolupracovat.

Kdo přesně bude pracovat na mém případu?

Když se vás PR agentury budou snažit získat, pošlou na vás jejich nejlepší lidi. Pravděpodobně ovšem budete později komunikovat a spolupracovat s lidmi na nižších úrovních. Proto je velmi důležité zjistit, kdo přesně s vámi bude den za dnem vytvářet vaší mediální kampaň. Dejte si nějaký čas, který právě s těmito lidmi strávíte, než si agenturu opravdu najmete.

Jsem uvázaný k dlouhodobé smlouvě?

Mnoho PR agentur bude žádat svou zálohu zaplacenou předem, takže vám budou schopni nabízet své služby dle potřeby. Ale vy byste chtěli mít možnost dostat se z takového ujednání. Nejlepší je vyžádat si přezkoumání po prvních třech měsících. Pokud agentura není za 90 dní schopná poskytnout vám výsledky její práce, sami můžete rozhodnout, zdali tato spolupráce funguje, či nikoliv.

Kolik si účtujete za konkrétní služby?

PR odborníci vám obvykle nabídnou širokou škálu služeb, která se bude odrážet na výši vašeho rozpočtu. Zeptejte se na cenu služby a la carte a kolik si v ní účtují za jednotlivé služby, jako jsou tiskové zprávy, videa a kampaně na sociálních médiích. Také byste mohli chtít zjistit, jestli agentura nabízí pay-per-performance model neboli platbu za dosažený výsledek. Díky tomuto modelu sdílí rizika společně s vámi i samotná PR agentura.

Můžete poskytnout i mediální koučování?

Výuka, jak se vypořádat s novými médii může být pro malé společnosti nedocenitelná. Zjistěte si, zda agentura nabízí i školení, jak hovořit s médii a pokud ne, tak zeptejte se, zda vám mohou nějakého zkušeného trenéra přes média doporučit.

Jaká je vaše odbornost na poli sociálních médií?

Agentura, kterou si plánujete najmout, by měla být i dobře zběhlá v sociálních médiích. Co může agentura pro vás udělat například na Twitteru či Facebooku a s jakými výsledky? Dokáže pro vás vyvinout soutěže a další interaktivní druhy propagace na sociálních médiích? Pokud se agentura zabývá pouze tradičními médii, tak bude asi někde chyba.

Jak se mnou plánujete komunikovat?

Měli byste chtít vědět, jak často vás bude agentura informovat o novinkách ohledně vaší kampaně. Můžete jim zavolat i o víkendu? Bude agentura k dispozici i během dovolených? Pokud jste agentuře zaplatili ať menší, či větší částku peněz, nejspíš budete chtít mít stále k dispozici někoho, komu můžete kdykoliv zavolat, pokud půjde o něco důležitého k projednání.

Co budete vyžadovat ode mě, aby naše spolupráce fungovala?

Někteří lidé si najmou PR odborníka a očekávají, že tak ze sebe strhnou většinu z pracovního vytížení. To je ale trochu naivní myšlení. I vy sami se budete muset zapojit do svých vlastních PR kampaní, ať už prací na Facebooku, na blogu nebo budete muset být k dispozici k rozhovorům s médii. Zjistěte si, jaké budete mít povinnosti a ujistěte se, že dokážete splnit, co od vás agentura bude požadovat. Musí být úplně jasno v tom, co bude dělat agentura a co budete muset dělat vy sami.

Zdroj: www.entrepreneur.com

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů