V tomto krátkém článku poněkud odbočíme do zákoutí online obchodování, které je fyzicky značně reálné. Ponecháme-li stranou otázky uživatelského rozhraní, SEO, funkcionality e-shopu a dalších záležitostí spojených s provozem internetového obchodu, nakonec se vždy dostaneme k odeslání zboží. Je v této oblasti co vylepšovat?
Není nutné se tvářit, že způsob a estetický vzhled zásilky, je alfou a omegou internetového obchodu – není. Základní funkce je jasná. Zboží musí dorazit k zákazníkovi nepoškozené. Podíváme-li se však na oblast balení zásilek blíže, můžeme zjistit, že je k dispozici více možností, než je vidět na první pohled.
Jedná se o jedno z klasických rozhodnutí, které stojí před provozovateli e-shopů. Shánět použitý obalový materiál, který lze získat takřka zadarmo, nebo si připlatit za nový, který ale bude vypadat mnohem lépe? Jaký přístup zvolit? Na jedné straně můžeme říci, že krabice bude jenom krabicí, důležité je zboží uvnitř. Na druhé straně lze namítnout, že i obal zboží vytváří dojem z e-shopu a obchodník by na něj měl dbát. Jako relevantní údaje pro srovnání můžeme použít druh sortimentu a velikost e-shopu. Začínající obchodník s malým e-shopem pravděpodobně nebude chtít investovat stovky korun do nových krabic a výplní, když lze všechno potřebné sehnat v různých skladech nebo supermarketech. Problém může nastat při větším časovém vytížení obchodníka, který již nebude mít čas stále dokola vyzvedávat na různých místech obalový materiál. Větší e-shopy naopak mohou využít různých množstevních slev při nákupu nových obalů.
Druhé hledisko je prodávaný sortiment. Je vhodné použít stejný obal a výplň balíku jak pro luxusní šperk a tak i pro výměnný filtr do bazénu? Přestože základním požadavkem je již zmíněná ochrana zboží, v případě šperku lze vhodným obalem a výplní zlepšit estetický dojem, který je například právě se šperky neodlučitelně spjat. Tomuto tématu se věnuje vlákno na webtrhu, kde lze nalézt zajímavé nápady s materiály pro vystlání krabic.
Na co ale někteří obchodníci často zapomínají je ohled na pohodlí zákazníka, který bude doručené zboží rozbalovat. Výplň krabic by neměla dělat příliš velký nepořádek. To je hlavně problém drceného polystyrénu nebo skartovaných papírů. Přeci jenom zákazník nebude mít radost, když spolu se zbožím vytáhne z krabice i několik stovek drobných polystyrénových kuliček. Poměrně populární je výplň kartofix, která je vytvořená z nařezaných kartonů, které lze stlačit nebo naopak roztáhnout. Dražší varianta jsou fixační sáčky, které se naplní vzduchem. Pro luxusnější zboží o menších rozměrech lze použít různé druhy dřevité vlny. Nicméně fantazii se meze nekladou a tak lze využít například nápad z výše zmíněného vlákna použít slámu. Zároveň by měli obchodníci myslet i na komfort zákazníka při rozbalování zásilky. To může ilustrovat vlastní nedávná zkušenost s jistým sportovním náčiním, které bylo zabaleno do bublinové folie kombinované s velkým množstvím lepenky, takže jeho rozbalení trvalo dobrou čtvrthodinu usilovné práce s nožem a nůžkami.
Jak je vidět, výběr obalových materiálů je do značné míry podřízen jak finančním tak i časovým možnostem obchodníka. Jaké máte zkušenosti s balením zásilek vy?
Nenávidím laxně zabalené balíky s novinami uvnitř.
My hodinky balíme do bublinkové folie (nové, žádné zbytky z krabic), celé dáme do kartonové krabice, a celou ji zastrečkujeme černou stretch folií. Balíky jsou pak „vodotěsné“ :-)
Je to sice nákladnější, ale myslím že i ten balík tvoří image firmy. Obvzláště když jediné s čím zákazník přijde do styku je eshop (stránky), pár e-mailů o objednávce a balík se zbožím.
Souhlasím. Pokud mi přijde špinavá krabice vystlaná něčím, co bych si dokázal představit leda v blízkosti popelnic, nebudí to dobrý dojem.
Kazdy sortiment potrebuje svoj image balenia, raz darmo. Ono zbytocne sa nevravi, ze obal predava.
Dik za link na webtrhu.