Zamýšleli jste se někdy nad tím, proč máte přes 500 přátel, ale vidíte zprávy jen od některých? I když je to už celkem dlouho, co to Facebook zavedl, velké procento uživatelů stále neví, že existují dvě nastavení news feedu – nejnovější, kdy se zobrazuje téměř vše, a hlavní příspěvky, kdy Facebook „filtruje“ to, co uvidíte na základě právě EdgeRanku. Vzhledem k tomu, že „hlavní příspěvky“ jsou primární nastavení a ne každý si to změnil, tak pokud nebudete zohledňovat EdgeRank, nemusí se vaše příspěvky ostatním zobrazovat do jisté míry nehledě na to, jak kvalitní obsah sdílíte.
Vše, co se na Facebooku sdílí, je pro tuto sociální síť objekt – aktualizace statusů, odkazy, fotky, videa atd. Jakmile je objekt sdílen, přidělí mu Facebook hodnocení, které se nazývá EdgeRank. Pokud ho má vysoký, zobrazí se uživatelům mezi hlavními příspěvky spíše než ten s nízkým. Dokonce platí, že pokud má objekt příliš nízký EdgeRank, nemusí se zobrazit ani v nejnovějších, kde by mělo být vše.
Hlavní rozdíl například oproti Google PageRanku je ten, že EdgeRank se u objektu mění individuálně pro každého uživatele – někomu se stejný objekt zobrazovat může, někomu ne. Od čeho se to tedy odvíjí? Od těchto tří faktorů.
Afinita (nebo skóre Afinity) se odvíjí od toho, jak moc jste s konkrétní osobou nebo stránkou reálně v kontaktu, tzn. jak moc si píšete, sledujete fotky, dáváte si Like, komentujete své statusy apod. Pokud jste s určitou osobou/stránkou takto více v kontaktu, mají vaše příspěvky ve vztahu k ní vyšší EdgeRank a budou se jí spíše zobrazovat než ostatním.
Je potřeba ale zmínit, že to nefunguje jednostranně, je potřeba interakce obou. V praxi to znamená, že nemůžete zvýšit EdgeRank vašich příspěvků (aby se dané osobě zobrazovaly) tím, že jí neustále budete dávat všude Like, budete třikrát denně v jejím fotoalbu apod. To bude mít za následek to, že vy uvidíte více příspěvků od ní, ale aby to fungovalo i naopak, musí ona interakci „oplatit“, dělat něco i na vašem profilu.
Facebook respektive EdgeRank neřeší jen to, jak moc jste s danou osobou v kontaktu (viz. Afinita), ale také na jaké úrovni. Nebo jinak řečeno, EdgeRank přikládá různým interakcím různou váhu obvykle podle toho, kolik času zaberou. Jednoduchý příklad – napsání komentáře zabere více času, a proto má větší váhu než jen kliknutí na Like. Objekty, u kterých se pak odehrála „interakce na vyšší úrovni“ mají větší šanci zobrazit se více lidem v news feedu. To pro vás znamená například to, že se snažte spíše získávat komentáře než jen Like, pokud chcete svůj příspěvek zviditelnit.
Pochopitelně jako vás nebudou zajímat včerejší zprávy, tak i Facebook nerad prezentuje to, co se stalo před pár dny. Platí proto, že novější příspěvky mají mnohem větší šanci na zobrazení v news feedu. To je logické a jasné, je ale potřeba to pak poměřovat s tím, jak se u příspěvku diskutuje – musíte se rozhodnout, zda stále rozvádět diskusi u staršího příspěvku, který v čase ztrácí, nebo ho nechat a věnovat se novějšímu.
Pokud jste si pozorně přečetli, o jaké tři faktory se EdgeRank opírá, už vás možná napadají možnosti, jak pomoct vašim příspěvkům, aby se o nich dozvědělo více lidí. Ty nejefektivnější ještě vypíchnu.
Jen výjimečně jsou prosté aktualizace statusů natolik zajímavé, aby vyvolaly vlnu aktivity mezi ostatními uživateli. Snažte se s tím proto něco dělat a publikovat takové věci, na které budou ostatní maximálně reagovat. Typicky se jedná o různé hry, kdy můžou ostatní v komentářích publikovat své výsledky a soutěžit. V této fázi to neděláte proto, že ta hra je opravdu natolik dobrá, že o tom musí každý vědět, ale spíš, abyste získali afinitu a „interakce vyšší úrovně“ u více lidí než normálně.
Lidé rádi diskutují a nejlepší téma k diskusi je vždy politika. Pokud tedy chcete získat tunu komentářů a zapojit velký počet přátel nebo fanoušků do diskuse, toto je jistota stejně jako aktuální problémy obecně. Nadhoďte téma, nastiňte váš názor, přidejte možnost hlasování a uvidíte sami, že se třeba vyjádří i ti, se kterými normálně tolik nekomunikujete.
Za prvé jsou na Facebooku hůře přehlédnutelné, za druhé volají po interakci samy o sobě. V rozumné míře je proto žádoucí videa a fotky publikovat, a pokud chcete jejích přínos ještě posílit, nezapomínejte na nějaký vlastní komentář, který navede ostatní k tomu, aby se po zhlédnutí také vyjádřili.
Stejné je to pochopitelně s odkazy. Už kliknutí ostatních uživatelů na ně je interakce, a pokud zase donutíte ostatní, aby komentovali, máte další plusové body. Nejlepší je samozřejmě, když sdílíte zajímavý obsah z vašich vlastních stránek, ale nebojte se odkazovat i na jiné zdroje.
Na Facebooku se vše děje nesmírně rychle, takže pokud sdílíte něco, co nezískalo takovou odezvu, prostě to nechte být. Nemá smysl se snažit pracovat s příspěvkem, který už ztrácí na základě závislosti na čase (viz. výše), když můžete najít něco zajímavějšího. Pokud si myslíte, že objekt za to přes to stojí, můžete ho zkusit sdílet znovu za pár dní v jiný čas.
Tolik k základním radám. Hlavně musíte mít na paměti, že i když vám těchto pár postupů může pomoci, vždy je to především o zajímavém a relevantním obsahu. Bez toho se určitě nehnete z místa.
Zdroj: Social Media Examiner
Napsat komentář