Slyšeli jste už o gravatarech? Pokud ne, nemusíte se cítit zahanbeni. Jde o velmi zajímavou službu, která však do našich internetových končin proniká vcelku pomalu. Gravatar znamená globally recognized avatar. Tento termín byl vytvořen Tomem Wernerem, člověkem, který má vytvoření této netradiční součásti internetové komunikace na svědomí.
Celý systém spočívá v tom, že se registrujete na serveru Gravatar.com, uvedete tam svou e-mailovou adresu, kterou nejčastěji uvádíte při psaní komentářů na weby či při jiném způsobu vkládání nějakého obsahu na web (dnes už může být těch adres i více), a uploadnete na onen server svého oblíbeného avatara (obrázek sloužící k vaší zjednodušené identifikaci na různých fórech či portálech). Následně pak na webech, které Gravatary využívají, již není nutné, abyste někam do internetového prostoru nahrávali znovu svůj avatar kvůli následnému vložení jeho adresy do databáze webu, aby se mohl zobrazovat u vašich komentářů – stačí vám zadat e-mailovou adresu a vše bude pořešeno za vás.
Dříve Gravatary sloužily spíše pro pobavení těch počítačově zručnějších, kteří si je občas „implantovali“ do svých internetových stránek, ovšem s technickým zdokonalením, šířícím se věhlasem a vytvořením pluginů umožňujících jednoduché včlenění Gravatarů do populárních redakčních systémů se postupně z oblasti technických hraček dostaly do skutečné praxe a je nutné s nimi počítat.
Popularita Gravatarů neustále roste, pro samotné uživatele jejich použití není technicky příliš složité a v některých internetových komunitách už je využívá každý druhý, proto se dá docela dobře předpokládat, že v blízké budoucnosti bude známkou kvalitního komunitního! webu, že bude používat tuto službu. Zároveň se však dá počítat s tím, že Gravatarům nepřijdou na chuť nikdy úplně všichni, a proto je vhodné se zamýšlet nad tím, jak je zkombinovat s jinou možností vkládání avatarů (např. nahrávání přímo na server).
Nespornou výhodou globálně rozpoznávaných avatarů je to, že jakmile uživatelé provedou několik úkonů, aby sami sebe zavedli do systému, tak se jim pak práce se všemi ostatními weby velmi zjednoduší (především kvůli jednoduchosti vkládání ale například i kvůli tomu, že dříve složité a zdlouhavé nahrazování avatarů lze udělat na jednom místě). Pro provozovatele webu je zase výhodou, že Gravatary nejsou uložené u něj na hostingu, takže jimi způsobený traffic (ač malý) není jeho starost.
Mnoho provozovatelů různých internetových projektů se bojí, že začnou-li gravatary používat, dostanou se jim na web obrázky, o které v žádném případě nestojí, protože by mohly pohoršovat návštěvníky. Z toho důvodu u Gravatarů funguje určitý systém hodnocení obsahu. Je možné počítat se čtyřmi základními kategoriemi, z nichž můžete vybírat, zda bude obrázek zobrazen nebo ne:
Kategorie G – tyto gravatary mohou být zobrazeny na jakémkoli webu jakémukoli uživateli
Kategorie PG – tyto gravatary mohou obsahovat sprostá gesta, provokativně oblečené jedince, lehce sprostá slova či mírné násilí
Kategorie R – tyto gravatary mohou obsahovat silně vulgární výrazy, násilí, nahotu či užívání drog
Kategorie X – tyto gravatary mohou obsahovat explicitně sexuální materiál nebo skutečně znepokojující vyobrazení násilí
Tyto kategorie jsou zpětně inkluzivní, takže když si vyberete např. kategorii R, budou na vašem webu zobrazovány všechny gravatary zařazené do kategorií G, PG a R, ale ty z X už nikoliv.
O základní charakteristice systému Gravatarů jsme si již něco řekli, teď ale trošku podrobněji. Gravatary jsou vždy čtvercové obrázky o standardních rozměrech 80 krát 80 pixelů, přičemž ale mohou být i menší či větší a to až do délky strany 512 pixelů (nestandardní rozměry však nejsou příliš využívané).
Ještě do roku 2007 byla adresa obrázků vždy jednoduše odvozena z mailových adres, to však nebylo s ohledem na spam roboty příliš bezpečné, tak od 15. února 2007, kdy byla spuštěna verze Gravatar 2.0, jsou adresy pomocí jednosměrného šifrování MD5 převáděny na tzv. hashe – posloupnosti různých znaků, které nejsou převoditelné zpět na adresy. Každý e-mail má unikátní hash, dají se tedy podle toho řídit URL adresy gravatarů.
Verze 2.0 přinesla také změny ve zpracování obrázků – zatímco dříve bylo nutné na web nahrát již upravený obrázek, dnes server Gravatar.com umožňuje ořezávat a zmenšovat obrázky až online.
Jak už bylo řečeno, v posledních letech se objevila řada pluginů či návodů pomáhajících se zprovozněním Gravatarů ve známých redakčních systémech – díky tomu již dnes často stačí jen několikrát kliknout a vše potřebné je vyřízeno. Týká se to například těchto RS / CMS: WordPress, Joomla, Drupal, Nucleus, Geeklog, TextPattern apod.
Ne vždy je ale možné pluginy použít, proto bychom se měli zmínit o tom, jak si vkládání Gravatarů na web můžete vyřešit sami.
URL adresa, přes kterou dosáhnete na gravatary se skládá ze dvou (či vlastně tří) částí. První je statická a stejná pro všechny, druhou tvoří hash e-mailových adres, může tedy vypadat např. takto:
http://www.gravatar.com/avatar/3b3be63a4c2a439b013787725dfce802
To jestli na konec uvedete příponu „.jpg„, je na vás – není nutná:
http://www.gravatar.com/avatar/3b3be63a4c2a439b013787725dfce802.jpg
Třetí část jsou volitelné parametry, které ovšem nemusíte můžete uvádět.
Nastavení rozměrů obrázku na 100 krát 100 pixelů:
http://www.gravatar.com/avatar/3b3be63a4c2a439b013787725dfce802?s=100
Specifikování kategorie vhodnosti (g / pg / r / x):
http://www.gravatar.com/avatar/3b3be63a4c2a439b013787725dfce802?r=pg
Jiný než defaultní obrázek, pokud gravatar není nalezen (identicon / monsterid / wavatar / URL adresa / 404):
http://www.gravatar.com/avatar/3b3be63a4c2a439b013787725dfce802?d=monsterid
http://www.gravatar.com/avatar/3b3be63a4c2a439b013787725dfce802?d=http%3A%2F%2Fvase_domena.cz%2Fjiny_defaultni_obrazek.jpg
Při volbě 404 není při neexistenci gravataru vložen obrázek, ale je navrácena chyba HTTP 404, že nebyl nalezen. Adresa gravataru o rozměrech 70×70 pixelů, z kategorie R a vyšší, který pokud nebude nalezen, bude zobrazen defaultní obrázek „wavatar“, by tedy mohla vypadat takto:
http://www.gravatar.com/avatar/3b3be63a4c2a439b013787725dfce802?s=70&r=r&d=wavatar
Ted už stačí jen do stránky vložit kód, který nám takovouto adresu vytvoří. V PHP by mohl vypadat takto:
// nejdrive musime ziskat hodnoty, ze kterych budeme vychazet $email = "mail@adresa.uzivatele"; $defaultni_obrazek = "wavatar"; $rozmery = 70; $kategorie = "r";
// a nyni muzeme s pomoci nekolika funkci sestavit URL adresu gravataru $gravatar_url = "http://www.gravatar.com/avatar/" . md5(strtolower($email)) . // hash e-mail adresy prevedene na male znaky ".jpg" . "?s=" . $rozmery . "&r=" . $kategorie . "&d=" . $defaultni_obrazek; // pokud bychom do „d=“ zadavali URL adresu, je nutne ji predtim enkodovat pomoci funkce urlencode()
Co zbývá? No asi už jen, abyste si gravatary skutečně vyzkoušeli :).
Napsat komentář