Expandujte s námi do Rumunska: Praktické tipy

()

Máte dobrý produkt, který se pěkně prodává, a tak to chcete zkusit i v zahraničí? Přemýšlíte o expanzi v rámci EU? Máme pro vás frontend i v rumunštině! Přečtěte si rady do začátků.

Expanze na zahraniční trhy je něco, co může zvýšit vaše obraty. Ve spolupráci s odborníky z Czech Trade a Zásilkovny jsme pro e-shopy připravili článek s odborným pohledem na rumunský trh a tamější problematiku. Vše je podloženo reálnými zkušenostmi s rumunskými zákazníky.

Stojí za to expandovat do Rumunska?

Rumunsko je se svými 19,7 miliony obyvatel jeden z největších trhů východní Evropy. V tabulce můžete vidět, že podíl e-commerce na celkových prodejích je zatím pouze okolo 2,5 %. Ten se však velmi rychle zvětšuje – meziročně až o 30 %. Jedná se dokonce o jeden z nejrychleji rostoucích a rychle se vyvíjejících e-commerce trhů v Evropě, kde je zatím velmi malá konkurence. Taková příležitost si o využití přímo říká. Navíc jsme pro vás připravili možnost mít frontend svého e-shopu v rumunštině, a tak s námi expandujete lehce.

Počet obyvatel19,7 mil.
Počet e-shopů 5 000
Obrat e-commerce1,4 mld. EUR
Podíl online prodeje na maloobchodu2,5 %

Jaký je rumunský zákazník?

Rumuni jsou na nakupování přes internet poměrně zvyklí. Průměrně každý obyvatel tímto způsobem utratí peníze 8× ročně. Nejčastěji to jsou lidé žijící ve městech, celkové pokrytí země internetem je 85 %. V rámci jednotlivých zařízení v Rumunsku vede počítač/notebook, méně než polovina obyvatel nakupuje na svém chytrém telefonu.

Obecně se dá shrnout, že je pro rumunského zákazníka hodně důležitá cena. Celých 59 % uživatelů nakupuje tehdy, vidí-li symbol slevy. Zboží však musí být zároveň v rozumné kvalitě.

Pro rumunského zákazníka hraje zásadní roli také zákaznický servis. Je to jedna z prvních věcí, které si všímá a která pro něj vyjadřuje to, jak moc může obchodu důvěřovat. Uživatelé často komunikují přes telefon, jen minimum přes e-mail. A tak stoupá důležitost toho mít v e-shopu k ruce rodilého mluvčího.

Oblíbené kategorie zboží pro online nákup

A co rumunští zákazníci nejčastěji objednávají na internetu? Mezi nejexponovanější zboží patří počítače, mobilní zařízení a elektronika. Následuje móda, ať už jde o oblečení nebo obuv. E-shopy v Rumunsku často také úspěšně prodávají vybavení do domácnosti nebo hračky. Kupují se rovněž vstupenky na různé akce nebo služby jako pojištění a podobně.

Z tohoto výčtu také vyplývají nejoblíbenější online obchody v Rumunsku, mezi které patří:

Alibaba Group
Emag.ro
Okazii.ro
Cel.ro
Altex.ro

Elefant.ro
Dedeman.ro
Amazon
Flanco.ro
Evomag.ro

Quickmobile
ShopMania
F64
Domo
PC Garage

Doprava a platba v Rumunsku

Zákazníci zde nejčastěji platí na dobírku – celých 87 %. Platební kartou se uskuteční 10 % všech úhrad objednávek. Ostatní způsoby jako je platba předem, PayU nebo PayPal se vejde do pouhých 3 %. Vzhledem k rostoucí e-commerce sféře ale můžeme očekávat brzkou změnu těchto čísel.

Až 90 % objednávek se k zákazníkům dostane díky kurýrním službám. O tom, kterou si vyberou, rozhoduje hlavně to, kolik stojí, jak je rychlá, ale také třeba doporučení známých. Mezi rumunské dopravce patří Rumunská pošta,DPD, GLS, Cargus, FAN Courier, UPS. Na výdejní místa se pro své zboží vypraví zhruba 10 % zákazníků.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů