Social media marketing, část 2.

()

V předchozím článku na téma Social Media Marketing jste se dozvěděli něco o základech této relativně nové a velmi atraktivní marketingové disciplíny. Dnes si povíme o tom, jak aplikovat zásady tohoto druhu marketingu na vaši společnost.

Social Media Marketing je mocný nástroj

Social media marketing (dále jen SMM) může být nejlepším šípem ve vašem toulci marketingových nástrojů. Chcete-li ho ovšem správně využít, musíte nejdříve stanovit, čeho chcete dosáhnout. Jestli vaše aktivity budou zapadat do stávajícího fungování vaší společnosti, nebo bude třeba vybudovat znova celý marketingový plán.

Vaše úsilí v SMM bude výrazně více produktivní, pokud strávíte nějaký čas nad přípravou plánu či strategie, kudy se budou vaše marketingové snahy ubírat.  Lee Odden napsal skvělý článek o budování strategie v oblasti sociálního marketingu. Uvádí několik základních pravidel.  My zde zkusíme několik jeho doporučení interpretovat.

Naslouchejte – získávání informací z konverzace

Jedním ze způsobů, jak naplánovat či vytvořit vaši strategii je poslouchat to, co bylo řečeno. Naučte se vytěžit maximum informací z diskuzí, které proběhly ve fórech či konferencích blízkých vašemu oboru. Zkuste si pomocí nich odpovědět na otázky: „jak lidé vidí naši značku?“, „co je zajímá?“, „jaké jsou jejich názory?“ a jiné podobné.

Pokuste se identifikovat, kdo jsou v tomto prostoru klíčové osobnosti a zkuste jim nabídnout spolupráci. Zamyslete se nad tím, jaká jsou hlavní témata diskuze, která na serveru běží. Jakmile budete mít v dění na serveru přehled, pokračujte následujícími kroky.

Pro začátek „težebního procesu“, jak můžeme získávání informací z diskuzí nazvat, je dobré, abyste se zaregistrovali do RSS. Budete tak mít přehled o novinkách ohledně vašeho zboží a vaší značky.  Jakmile se vám podaří získávat informace z jednoho blogu či serveru, zkuste se poohlédnout po dalších zdrojích informací. U všech si zajistěte pravidelné zasílání novinek: jen tak vám nic neunikne. Když máte nastaven dostatek informačních kanálů, nezapomeňte informace z nich pravidelně vyhodnocovat: snažte se získávat informace o poznatcích zákazníků, jejich tipech na zlepšení, či potížích, které se u vašich produktů vyskytly. Na základě těchto dat pak vypracujte plán, který se bude zabývat řešením zjištěných nedostatků či připomínek.

Typy sociálních médií a jejich nástroje

Na tomto místě je dobré se rozhodnout, jaký typ sociálního média může nejvíce pomoci vaší kampani. V předchozím článku (Social Media Marketing, část 1. ) jsme definovali 4 základní typy sociálních médií. Pro připomenutí to jsou: zprávy a novinky, sdílení, sociální sítě a oblíbené stránky. Podle vašeho zaměření si vyberte nejvhodnější z nich tak, aby nejlépe dokázal naplnit vaše cíle.

Zkuste s jednotlivými typy experimentovat a zjistěte jak fungují! Abyste dokázali vybrat nejlepší formu sociálního média, zkuste si odpovědět na několik otázek. Budu potřebovat speciální technologie ještě před spuštěním kampaně? Budu potřebovat (chci mít) video, nebo podcastové vysílání na podporu prodeje? Jaký obsah chci vlastně pro své zákazníky vytvořit? Jakmile si zkusíte odpovědět na výše uvedené otázky, budete blíže řešení, s jakým typem média začít.

Zkusíme si uvést malý příklad: vaše společnost se zabývá prodejem sportnovního vybavení a jako novinku na trh by ráda uvedla nový typ hodinek s vybavením pro rekreační běh. Jaký typ média byste pro tuto událost zvolili?  Řešení může spočívat ve volbě sociálního sdílení: tedy serverů typu Youtube, Flickr a další. Sem můžete nahrát vhodné klipy a fotografie, díky kterým vaši zákazníci získají základní informace o vašem výrobku. Jakmile se začnou hodinky prodávat, je dobré spustit podcastové vysílání, kde můžete své zákazníky pravidelně informovat o zajímavých funkcích vašeho výrobku a zprostředkovat jim například rozhovor se známou osobností, která váš výrobek používá. Z toho jasně vyplývá, že pro naši modelovou situaci zvolíme formu sociálního sdílení. A pokud budou mít zákazníci ještě možnost, diskutovat s ostatními na vámi zařízeném fóru, dobrý výsledek je zaručen.

Nastartujte diskuzi účastněte se jí!

Vyzbrojeni správným typem sociálního média je nyní čas spustit blog (jak uvádíme v příkladu), nebo si založit stránku na Facebooku. Zahajte diskuzi a podněcujte debatu na témata, o kterých se chcete dozvědět co nejvíce. Nebojte se přitom vyjádřit svůj názor.

Jakmile se stanete aktivním účastníkem, je důležité si uvědomit, že bude nutné investovat dostatek času do diskuzí, aby mohly dále žít. Marketing v sociálních médiích totiž není něco, co by bylo během na krátkou trať. Jakmile svůj projekt rozjedete, bude nezbytné ho neustále udržovat. Ujistěte se proto, že máte dostatek času a prostředků, abyste toto zvládli – a to ještě nejlépe před startem vašeho projektu.

Pokud v diskuzích narazíte na rozhovor o vaší společnosti, nebuďte pasivní. To platí dvojnásob, když nebudou ohlasy na vás zrovna pozitivní. Buďte zdvořilí a asertivní. Často se totiž stává, že kritici vaší práce nemají příliš mnoho pádných argumentů, které můžete jednoduše pravdivými vysvětleními vyvrátit – či ještě lépe obrátit na svou stranu. Vytvoříte tím pak ze svého odpůrce dobrého zastánce vaší věci. To jedna z velkých výhod sociálních médií – pomáhají pomocí svých prostředků dobře řídit pověst vaší společnosti.

Měření výsledků Social Media Marketingu

Schopnost měřit efektivitu marketingových aktivit a měření návratnosti investic je důležitým prvkem marketingové strategie každé úspěšné společnosti. Ovšem měřit výkon Social Media Marketingu není úplně jednoduché. Ale jde to a my se nyní podíváme jak na to.

Nejprve je nutné nalézt měřitelné cíle, které mají být dosaženy v určitém čase. Stanovme nejdříve cíl, kterého chceme dosáhnout: např. zvýšení prodeje. Potom k tomuto cíli přidejme vyzývající, ale dosažitelnou hodnotu: např. nárůst o 15 procent.  Posledním krokem je, v jakém časovém intervalu chceme tohoto nárůstu dosáhnout: obykle se volí kvartály, tedy 3 měsíce. Když to shrneme, tak například chceme pomocí našeho projektu sociálního marketingu zvýšit prodej sportovních hodinek za 1. čtvtletí tohoto roku o 15 procent.

Kromě plnění jasně stanovených cílů se můžete zabývat tím, jak moc vaše marketingové snahy změnily počty návštěvníků na vašich stránkách. Zjistěte, jak velké množství lidí si přidává váš web do svých oblíbených, třeba pomocí serverů Delicious nebo StumbleUpon. Když si chcete udělat předtavu o tom, kdo se o vás baví, použijte funkci prohledávání blogu na Technorati, případně zadejte vaši URL do některého z velkých vyhledávačů.

Protože velké množství SMM kampaní je navrženo na zvýšení návštěvnosti vašich stránek, měli byste do vašich stránek zakomponovat vhodný analytický nástoj. Dobré je zjišťovat počet unikátních návštev, počet zobrazení stránek, čas strávený na jednotlivých stránkách a také to, odkud uživatelé přicházejí.

Pokud máte profil na LinkedIn, Facebook, nebo MySpace, můžete vždy monitorovat počet návštěv, aniž byste museli investovat energii do nějakého přídavného monitorování – to je jistě velká výhoda.

Pár slov závěrem

Protože SMM potřebuje čas pro rozvoj a růst, je důležité jim k tomu dát prostor a dodržovat pevný cyklus: naslouchání, zapojení se a měření výsledků. Podle změřených výsledků je pak dobré upravit vaši strategii a celý proces znovu zopakovat. Marketing v sociálních médiích je velice výkonným nástrojem, který přinese užitek i vám. Stačí se pouze držet výše uvedených rad a mít trochu citu. Takže s chutí do toho!

zdroj: www.copyblogger.com

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů