Při provozování e-shopu je jedním z velmi důležitých faktorů ovlivňujících, zda návštěvník něco nakoupí či nikoliv, přívětivé a přehledné uživatelské rozhraní. Přestože je toto oblast webdesignérů a grafiků, je vhodné, když i provozovatel e-shopu má povědomí o principech, které při práci s uživatelským rozhraní fungují.
Jistě má každý, kdo se pohybuje na internetu nebo pracuje s počítači, zkušenost s nepřehledným nebo jinak zmateným uživatelským rozhraním. V tu chvíli většina lidí, pokud může, raději uteče. V podstatě nezáleží, jestli se jedná o uživatelské rozhraní e-shopu nebo specializovaného software. Bohužel návštěvníci e-shopů obvykle nemají trpělivost zkoumat, jaké „kulišárny“ a hádanky si na ně designér připravil a raději odejdou rychle jinam.
Na webu Usability Post lze najít článek o základních pravidlech tvorby a fungování uživatelského rozhraní.
Jedná se o těchto osm zásad, kdy každou reprezentuje jedna vlastnost. Uživatelské rozhraní by tedy mělo být:
Srozumitelné – Mělo by uživateli poskytovat dodatečné informace, co která kce způsobí. Je však nutné dát si pozor na přehlcení nápovědou.
Stručné – Pokud lze použít méně a jednodušších prvků, je vhodné to udělat. Určité akce lze znázornit grafiky mnohem srozumitelněji, než pomocí mnoha slov.
Povědomé – Uživatelé mají obvykle zafixovány scénáře ovládání různých typů aplikací. Je tedy dobré respektovat zažité principy namísto experimentování.
Reagující – Uživatelské rozhraní by mělo reagovat na každou akci uživatele. Pokud uživatel klikne na tlačítko, měl by vidět efekt zmáčknutí onoho tlačítka. Zaroveň by rozhraní mělo být rychlé.
Soudržné – Jednotlivé aplikace stejné řady nebo od stejné firmy využívají podobné uživatelské rozhraní. To umožňuje uživatelům předvídat, jak se bude chovat určitý nástroj v jiné aplikaci stejné řady.
Atraktivní – Uživatelské rozhraní by mělo být přijemné a neobtěžovat. Pokud bude rozhraní ošklivé, je pravděpodobné, že běžný uživatel bude hledat jiné a hezčí.
Účinné – důležitý je zde odhad uživatele a co bude chtít udělat. Upravení rozhraní může uživateli nabídnout účinnou cestu k dosažení požadovaného výsledku rychleji.
Odpouštějící – Každý známe situace, kdy občas uděláme něco, co jsme nechtěli a musíme se vrátit. Uživatelské rozhraní by mělo nabídnout možnost vrátit zpět chybné kroky.
Napsat komentář