Školení o Amazonu a úvod do začátku

Českému podnikání a e-shopům se daří, a tak spousta z vás, kdo používáte Shoptet, přemýšlí nad expanzí nebo už se do ní dokonce pustila. Rozhodli jsme se proto vyslyšet stoupající zájem o prodej do zahraniční prostřednictvím Amazonu a ve spolupráci s EXPANDO global jsme pro vás připravili školení a několik článků o Amazonu.

Samotné školení probíhá vždy v menší skupince lidí, aby byl prostor věnovat se konkrétním potřebám jednotlivých e-shopařů. Školitel Marián Kováčik, který se na Amazonu pohybuje jako konzultant e-shopů už 4 roky, přizpůsobil prezentaci tak, aby odpověděla každému z účastníků na nejpalčivější otázky jejich podnikání.

Začněte tím, že si vyhledáte váš sortiment na Amazonu. Prodává ho někdo?

Tím Marián školení zahájil. V EXPANDO global pomáhá uspět na Amazonu velkým českým firmám i menším výrobcům, kteří pod jeho správou generují denní obrat v řádech desítek tisíc EUR. Je tedy vidět, že neztrácí čas. E-shopaři vytahovali telefony, hledali, někteří rovnou počítali. Ať už vaše zboží na Amazonu je, nebo není, má to své výhody a nevýhody.

Pokud zboží existuje, jsou k němu na Amazonu standardizované fotografie a překlady, o které se nemusíte starat vy, a produkt tak stačí jen napojit. A navíc víte, že je o něj zájem. Když zboží na Amazonu není, máte sice víc starostí s přípravou, ale taky máte konkurenční výhodu a do popisku můžete napsat vlastní produktové informace. Nestane se tak, že se musíte napojit na produkt, který by mohl chybně uvádět některé specifikace. Vyhledat zboží, zjistit, jak se prodává, a jak se daří konkurenci – to jsou Mariánovy první tipy při vstupu na Amazon.

Spousta prodejců začíná a hned končí. Pochopte principy a vytrvejte

Během tříhodinového školení jsme se dozvěděli mimo jiné to, že Amazon má přes 300 milionů aktivních uživatelů a každý rok na něj vstupuje 700 000 nových prodejců. Ale jen 5 % se uchytí. Velké množství prodejců se zasekne na prvních krocích. Založení účtu na Amazonu se sice může zdát složité, ale na Mariána se můžete kdykoli obrátit.

Statistika je taková, že zhruba jen 28 % nových prodejců se dočká prvních objednávek, 10 % vydrží déle než tři měsíce a jen 5 % procent prodává i po šesti měsících. Amazon je skvělá příležitost, vyžaduje ale velkou trpělivost, tah na bránu a dokonalou přípravu.

Probrali jsme také, jak založit účet krok za krokem. Co k tomu potřebujete, jak udělat verifikaci účtu, zalistovat zboží, jak ho nejlíp popsat, aby se zobrazovalo co nejvýš ve vyhledávání. Marian vytáhl z množství informací ty opravdu klíčové a vytvořil nám z nich checklist, abychom věděli, jak na Amazon krok za krokem a neztratili se v návodech na internetu. Marián navíc všechno ukazoval na svém prodejním účtu. Všichni tak měli možnost vidět, jak to vypadá v reálném provozu a přímo v administraci Amazonu.

Šlo se do důležitých, ale často opomíjených detailů jako formáty faktur, konverze měn, rozlišení fotografií, pravidel pro tvorbu popisků produktů a podobně. Speciální kapitolu představovalo nastavení cen a marží pro Amazon, které se liší, jste-li výrobce nebo přeprodejce a záleží i na typu zboží. Stejně jako všude jinde, i na Amazonu jsou více a méně konkurenční kategorie. Každý model má své výhody a nevýhody, šanci na úspěch ale mají všichni, budou-li budovat svůj seller’s rank alias hodnocení svého prodejního účtu.

Přehled poplatků – profi účet na Amazonu stojí 39 EUR. Tuto částku zaplatíte, pokud nechcete mít free účet na zkoušku. Ten je ale velmi omezen a prodej s ním je opravdu jen pro výjimečné případy. Za každou objednávku platíte také poplatek (fee) ve výši 7 až 15 % podle druhu zboží.

Zajištění EAN kódů – pro Amazon potřebujete mít vždy EAN kódy. V případě Shoptetu je můžete snadno k produktům doplnit a exportovat.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Dostatečné zásoby – pokud využíváte FBM, musíte mít vždy zboží na svém skladě.

Transparentnost – pro verifikaci účtu potřebujete doložit firemní údaje a Amazon vás může kdykoliv požádat o další. To samé platí pro produkty. Připravte se tak na to, že budete muset v případě žádosti doložit i faktury o koupi.

Logistika a vrácení zboží – logistiku si pečlivě naplánujte a spočítejte. V rámci FBM musíte zajistit i snadné vrácení zboží. Vybírejte tak dopravce, který může zásilku u zakázníka také vyzvednout.

Support – vždy v daném jazyce vybrané země. V rámci účtu můžete vybrat například jen jednu zemi, do které budete doručovat.

Produktové informace – v případě výrobce musíte zajistit překlady a dostatečně kvalitní informace. Jako u běžného e-shopu tím můžete odfiltrovat spousty dotazů navíc, které vás budou stát čas.

Odemknutí speciálních kategorií – platí hlavně pro potraviny nebo kosmetické výrobky. Je třeba mít oficiální testy. Amazon vás do těchto kategorií nepustí jen tak.

Kvalitní zázemí v ČR – sklady, kanceláře, dostatek pracovních sil, uspěšná expanze vyžaduje kvalitní přípravu a hladký průběh.

Nejčastější omyly prodejců na Amazonu: logistika a zákaznická podpora

Překvapením pro mnohé byl způsob naskladňování zboží a celková logistika. Spousta lidí v Česku si myslí, že musí zboží naposílat do skladů v Dobrovizi u Prahy nebo do Německa. Tak to ale není. Doručovat můžete ze svých vlastních skladů, nebo využít služeb FBA, což jsou zmíněné vlastní sklady a logistika Amazonu, která zajistí expedici do místa určení kdekoliv v Evropě. Jak Marián doplnil, za službu FBA zároveň platíte poplatky za skladování a větší počet objednávek, což ale nemusí pokaždé znamenat vyšší zisk. V rámci FBA se navíc musíte registrovat k DPH v dané zemi, kde je vaše zboží.

Co je FBA a FBM?

Jestli využívat FBA nebo FBM se rozhodněte až na základě analýzy, která bude zahrnovat marži produktů, ceny dopravy do vybraných zemí, poplatky v případě skladování a doručování Amazonem a v neposlední řadě zmíněnou daň. Pomoc v rozhodování by vám mohla poskytnout i tato kalkulačka, která vám orientačně spočítá zisk a ukáže, která varianta pro vás bude lepší.

Marián zároveň uvedl na pravou míru některé nejasnosti ohledně komunikace se zákazníky: „Na Amazonu máte povinnost komunikovat s nakupujícím v jazyce země, do které prodáváte. Amazon v Evropě funguje v Německu, Francii, Velké Británii, Itálii a Španělsku, to je pět jazyků. Kromě jazykové vybavenosti počítejte s tím, že odpovídat zákazníkům musíte co nejrychleji, ideálně do 24 hodin. V opačném případě se drasticky sníží vaše hodnocení jako prodejce (tzv. seller’s rank), což negativně ovlivní vaši pozici ve vyhledávání a vaše následné prodeje.”

Jinými slovy, kdo má už teď problémy s českou podporou, bude mít problémy i na Amazonu, který vytváří loajální a vracející se zákazníky. Amazon je navíc extrémně proklientský a to samé očekává od samotných obchodů. 

Závěrem

Pokud vyrábíte své vlastní produkty a máte v Česku fungující e-shop, je Amazon skvělou volbou, jak expandovat a začít myslet globálněji. Několik intenzivních hodin nám dalo dobrý prvotní vhled a domů jsme si odnesli spoustu know-how, které potřebujeme dál prohlubovat. Školením a tímto článkem to začíná, rozhodně ale nekončí. Další informace o expanzi prostřednictvím Amazonu zase příště.

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

2 komentáře

  1. Tereza napsal:

    Dobrý den,

    je někde dostupné pokračování článku ,,školeni o Amazonu“? Nemůžu nikde najít.
    Děkuji Tereza

    1. Ondřej Mikoláš napsal:

      Dobrý den Terezo. Tento článek vyšel terpve nedávno a další terpve vyjdou. Kdyby Vás cokoliv zajímalo, neváhejte se přímo zeptat. Zároveň jsem si jist, že jakmile bude další článek online, určitě se o tom dozvíte. Hezký den, Ondra.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů