Jak mohou firmy podpořit Ukrajinu i své kolegy? Ptáme se Lucie, nové shoptetí koordinátorky

()

Můžeme jako firma udělat něco víc než poslat Ukrajině finanční podporu? Tuto otázku si nejspíš kladou lidé i jinde než v Shoptetu. Naši zaměstnanci sami přicházejí se spoustou nápadů co dělat, a proto máme nově interní koordinátorku firemní pomoci, Lucii Strolenou. Co vše teď řeší a co by doporučila ostatním společnostem?

Dotýká se nás všech, našeho osobního, ale i pracovního života. Válka na Ukrajině. Máme mezi Ukrajinci přátele a známé, chceme pomoci. Pro někoho pomoc znamená hodiny a hodiny strávené cestou na slovensko-ukrajinské hranice a odvoz uprchlíků do Česka, pro jiného to, že pořídí dětské pleny, hygienické potřeby nebo že odešle finanční příspěvek.

Jenže ani tak člověk z hlavy nedostane pocit bezmoci a obavy z příštích dnů. Přesto potřebuje v práci fungovat. Co s tím? Právě v takovou chvíli může být k dobru i firemní kultura.

Pomáhat i v pracovní době?

Nacházet smysl v plnění pracovních úkolů, když je člověk v myšlenkách stále u zpravodajství, je těžké. Jak v Shoptetu hledáme rovnováhu, aby dobrovolníci mohli pomáhat i v pracovní době a abychom jako firma zároveň stoprocentně fungovali pro naše klienty? Jak zároveň pečujeme o vlastní lidi, když někteří z nás mohou po dvou náročných covidových letech pociťovat z nové stresové situace další úzkost a strach?

Věříme, že rozhovor s Lucií Strolenou, dočasnou koordinátorkou firemní pomoci, jinak projektovou manažerkou pro expanzi, může inspirovat k podobné podpoře i další společnosti.

Lucko, proč a jak jsi se stala koordinátorkou pomoci Ukrajině? 

Všichni tam vidíme dynamický vývoj. Měla jsem velkou radost, když jsem viděla, že Shoptet zareagoval velmi pružně. Spontánní příval nápadů, jak pomoci uprchlíkům, a projevy solidarity s Ukrajinou ze strany kolegů nebyly našemu vedení lhostejné. Náš CFO Honza Hospodka mě oslovil s nabídkou dočasné změny práce, a to díky mému vzdělání v oblasti globálního rozvoje a dlouhodobým zkušenostem v občanském sektoru. Stala jsem se tedy koordinátorkou firemní pomoci, jinak v Shoptetu dlouhodobě působím jako mezinárodní projektový manažer pro expanzi. 

Jak teď vypadá tvoje náplň práce?

Kdokoli z firmy se na mě může obrátit s nabídkou pomoci a já ho nasměruju dále. Jsem ráda, že se u nás ve firmě věci řeší a reaguje se na vzniklé situace rychle a především lidsky.

Na Ukrajinu putují miliony

Jaké formy pomoci Shoptet zvolil?

V prvé řadě šlo samozřejmě o finanční pomoc, a to přímo na Ukrajinu, kde se i v těchto dnech rozhoduje o zastavení ruské agrese a budoucnosti celé Evropy. Společně s Impulse Ventures a také se spřátelenými firmami SafeticaDataddoEffectix a Coober Capital jsme se rozhodli podpořit přímo ukrajinskou armádu částkou 112 milionů korun.

Téma samozřejmě rezonovalo i mezi jednotlivými zaměstnanci. A jelikož se do pomoci chtělo zapojit několik desítek lidí, bylo třeba zapojení koordinovat a organizovat. Právě díky této potřebě jsem se k této roli dostala.

Přicházejí tví kolegové s návrhy na pomoc i sami od sebe?

Ano, zvažujeme každý jejich tip a rozhodujeme se dle priorit, kde je pomoc nejvíce třeba. Příliv uprchlíků z Ukrajiny neslábne, proto promýšlíme především na pomoc v regionech, odkud pocházejí naši kolegové. Uprchlíci směřují například skrz Polsko do Moravskoslezského kraje, kde nemají takové finanční možnosti jako velká města. Skrz naši kolegyni jsme v kontaktu se starostou Vrbna pod Pradědem, kde poskytují ubytování uprchlíkům, a a aktuálně jednáme o možnostech podpory. 

Potřeby se mění, je nutné reagovat na poptávku

Koordinuješ i materiální formu pomoci? To bývá procesně náročné. Jak se ve firmě lidé zapojují? 

Vytvořili jsme speciální komunikační kanál, kde každý vidí, co kdo nabízí a poptává: od ubytování přes materiální pomoc po dobrovolnickou činnost. Téměř denně ke mně směřují nové nápady. Snažím se propojovat potřeby interně, nasměrovat na existující sbírky a kolegům nabízet možnosti či individuálně řeším podporu u vedení firmy. 

Funguje to dobře?

Je skvělé, jak se daří poptávky odbavovat a jak rychle se kolegové ozývají. Teď se sehnala postel, kterou potřeboval kolega k tomu, aby ubytoval dvě ženy z Ukrajiny. Během dvou dnů jsme měli nejen postel i s matrací, ale také odvoz a kolegové pomohou i s montáží.

Spousta lidí by jistě poskytla oblečení, dětské postýlky, vybavení do kuchyně, ale nevědí, jak se propojit s konkrétními maminkami z Ukrajiny. Řešíš i toto?

Velké hromadné sbírky například ošacení vznikaly v počátku uprchlické krize, kdy každý přinášel vše možné, a často se věci posílaly na Ukrajinu. Potřeby se mění a je nutné spíš reagovat na poptávku než se snažit za každou cenu umístit všechny věci, které kdo chce nabídnout. I toto patří k mé náplni práce: směřovat úsilí a materiální sbírky opravdu tam, kde jsou potřeba. 

Jak se to mění?

Se zvětšujícím se počtem uprchlíků na našem území roste poptávka po konkrétních věcech od konkrétních rodin. Jsem skrz kolegy napojená na jednotlivé už ubytované rodiny, kterým jiní kolegové pomohli například s oblečením či darováním rozkládací pohovky.

Největší smysl vidím v adresné pomoci konkrétním lidem

Máš nějaký příklad takové pomoci?

Velmi dobře se nám to podařilo u rodiny, která přijela z Charkova pouze s tím, co měli na sobě. Nejdříve jsem skrz tlumočnici zjistila, co nejnutněji potřebují, a poté jsem kontaktovala kolegu, který tyto věci nabízel. Ještě před jejich příjezdem jsme měli připravený základní balíček zimního oblečení a nezbytné drogerie. V této adresné pomoci vidím i největší smysl. 

Psychickou podporu jistě potřebují i zaměstnanci. Jak firma v této situaci myslí na své lidi? 

To je otázka spíš na kolegyně z HR.

Aby se všichni naši zaměstnanci cítili pokud možno bezpečně, snažíme se je podporovat dvěma směry. Naši team leadeři měli možnost účastnit se online schůzky s terapeuty, aby věděli, jak mohou pomoci lidem ze svých týmů. Zároveň jsme nabídli možnost psychologické pomoci pro kohokoliv z našich zaměstnanců, když budou cítit, že si chtějí s někým pohovořit. Tato situace je nová pro všechny a vnímáme, že odborná pomoc je velmi žádoucí. A lidé se mohou kdykoli obrátit i na nás v HR.

Patrícia Tóthová (HR Business Partner)

Umožňujete lidem v pracovní době využít čas na pomoc Ukrajině. Jak je to nastavené, aby se to nedotklo klientů a nestála práce?

Stručně, ano. Kolegy určitě v dobrovolničení a aktivitách pro Ukrajinu podporujeme, přinášíme i konkrétní tipy, jak se kdo může zapojit, ale nemáme striktní pravidla například pro počet hodin určených pro tyto aktivity. Každá žádost o pracovní volno a zapojení se posuzuje individuálně podle možností daného týmu a s ohledem na klienty.

Lucko, když se vrátíme k Shoptetu jako technologické firmě. Jaké možnosti podpory či vyjádření solidarity se nabízejí na webu?
Ozývají se i Shoptet partneři, kteří též přicházejí se skvělými nápady. Novinkou je grafický doplněk od partnera Page Builder, tedy lišta s odkazem na rozcestník pomoci, díky němuž půjde jednoduše vyjádřit solidaritu s Ukrajinou. 

Obdobnou lištu jsme již nasadili na náš web shoptet.cz. Ačkoli se jedná spíše o symbolický projev toho, že nám situace na Ukrajině není lhostejná, i malá pomoc je potřeba. Odkaz z lišty totiž směřuje na nejobsáhlejší český rozcestník pomoci stojimezaukrajinou.cz, o kterém se snažíme šířit povědomí.

Aby pomoc nebyla kontraproduktivní

Co bys poradila ostatním firmám, pokud o zřízení podobné pozice uvažují? Na co se v pomoci zaměřit?

Nejdůležitější je umět vyslechnout své zaměstnance, reagovat na mnohdy skvělé nápady a snažit se vnést do chaosu řád a prioritizovat, aby pomoc nebyla kontraproduktivní. V ideálním případě by člověk na pozici interního koordinátora měl mít zkušenosti s dobrovolnickou pomocí a s ukrajinskou komunitou. 

Měl by mít přehled o aktuálních opatřeních. Situace se dynamicky vyvíjí, je proto dobré sledovat oficiální zdroje, jako jsou weby ministerstva vnitra, práce a sociálních věcí nebo školství. Velmi užitečný je výše zmiňovaný rozcestník a pak je samozřejmě třeba kontakt s lidmi přijíždějícími z Ukrajiny, či s jejich kontakty.

Jakou formu pomoci vidíš jako nejefektivnější po třech týdnech svého fungování v pozici koordinátorky?

První, co většinu lidí napadne v rámci hmotné pomoci a co je i nejjednodušší, je vytřídit a darovat oblečení. Ale toho je všude hodně. Nejefektivnější pomoc je rozhodně finanční skrz prověřené organizace a na pokrytí konkrétních potřeb, viz zmiňovaný příklad naší pomoci pro Vrbno pod Pradědem.

Pokud už jsme v kontaktu s konkrétní ukrajinskou rodinou, nejdůležitější je ptát se na jejich potřeby, není pro nás cílem hledat umístění pro dary těch, kteří chtějí něco darovat. S čím často lidé z Ukrajiny potřebují pomoci, je ubytování, nebo chtějí poradit, jak vyřešit, vízum, školu, práci, zdravotní péči.

S jakými organizacemi Shoptet spolupracuje?

Jak jsem říkala, snažíme se pomoc adresovat individuálně, nikoli formou hromadných materiálních sbírek. Podporujeme organizace skrz finanční sbírky, ale pokud jde o hmotnou pomoc, daří se nám poměrně úspěšně propojovat jednotlivé poptávky a nabídky.

Nicméně reagujeme na tipy a přání i od kolegů, a proto se například snažíme podpořit sbírku hardwaru pořádanou #TechResistance, která probíhá v Praze a Brně, ať už dobrovolnicky, nebo materiálně.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů