Jak nachystat e-shop na příchod Google Analytics 4

()

Google k 1. 7. 2023 ukončuje free verzi produktu Universal Analytics (Google Analytics 3), kterou řada e-shopů používá pro měření návštěvnosti. A přichází s Google Analytics 4. Co musíte ve svém e-shopu udělat a co vzhledem ke změně připravuje Shoptet? 

Co musíte vědět o Google Analytics 4:

Je několik důvodů, proč Google přichází s novým modelem měření. Jedním z těch hlavních je sjednocení měření webů a mobilních aplikací (případně jakýchkoliv dalších digitálních platforem). Universal Analytics (GA3) model byl založen čistě na webových událostech (typu Zobrazení stránky), které např. v mobilních aplikacích nedávaly smysl. 

Ačkoli GA4 díky odlišnému datovému modelu zpracovávají naměřená data odlišným způsobem, není potřeba se obávat, že jako e-shopař přijdete o vám známé metriky.

Na příchod GA4 chystáme e-shopy i v Shoptetu. Pro uživatele, kteří jsou zvyklí číst data o návštěvnosti v rozhraní svého e-shopu (Statistiky – Návštěvnost), se aktuálně připravuje modul, který GA4 data zobrazí stejným způsobem, jako jsou zobrazována GA3 data. 

Na novinky související s GA4 jsme se zeptali produktového manažera Shoptetu Ondřeje Chvojky a datového analytika Vaška Jelena, který se v Shoptetu jako konzultant podílí na implementaci úprav vzhledem k příchodu GA4. 

Nejčastější otázky k GA4

Odpovídá datový analytik Vašek Jelen

Co od Google Analytics 4 čekat a co jsou nejpodstatnější změny oproti GA3? 

Google Analytics 4 mají jiný datový model, který je založený na eventech. V GA3 bylo několik základních prvků – relace (sessions), zobrazení stránky (page views) apod. Tyto metriky jsou dostupné i v GA4, ale měří se jiným způsobem. GA4 si na každou interakci návštěvníka posílají takzvanou událost (event) a z těchto událostí napočítává všechny metriky. Tj. například zobrazení stránky je událost (event) „page_view“, transakce je událost (event) „purchase“ apod. 

GA4 zpracovávají naměřená data odlišným způsobem, ale e-shopaři o jim známé metriky nepřijdou?  

GA4 stále reportují metriky, jako jsou „users“ (uživatelé), „sessions“ (návštěvy), „pageviews“ (zobrazení stránek) apod. Stejně jako GA3 nabízejí vyhodnocování kampaní na základě UTM parametrů, nebo informace o typu zařízení a verzi prohlížeče návštěvníka. Implementace GA4 na Shoptet e-shopech všechna tato data poskytuje.  

GA3 a GA4 měření je nespojité, jedná se o dva rozdílné produkty a bohužel nestačí v administraci GA3 pouze „přepnout“ měření do GA4. Je potřeba založit nový GA4 účet a GA4 data budou v rozhraní GA4 dostupná ode dne jeho nasazení na e-shop.

Podrobněji to rozebíráme v článku připraveném pro web Reshoper a najdete jej rovněž v Shoptet Univerzitě (dostupná pouze přes přihlášení do shoptetí administrace).

GA 4 a Shoptet. Co se pro e-shopy chystá? 

Odpovídá produktový manažer Shoptetu Ondřej Chvojka 

V červnu se vypnou stávající GA. Co to znamená pro e-shopy na Shoptetu a co se bude dít? 

Pro klienty to znamená to, že se jim již nebudou načítat nová data do rozhraní Universal Analytics a pro pro měření a vyhodnocování musí využít novou verzi GA4. V Universal Analytics pořád budou moci najít historická data, ale nová data se sem již nepřenesou. 

Co teď musí udělat e-shopy?  

Mnoho e-shopů situaci již řešilo a založili si nový účet GA4, který v naší administraci propojili. Tito klienti jsou již v klidu a ničeho se nemusí obávat. 

Klientům, kteří ještě žádné kroky v tomto ohledu neprovedli, bych doporučil co nejdříve Google Analytics 4 založit a propojit v administraci Shoptetu, aby měli k dispozici alespoň nějaká historická data.

Jak se na tuto změnu připravuje Shoptet a co dělá pro své klienty? 

Na změnu jsme se připravili dopředu a více než před rokem jsme přidali možnost začít data měřit do GA4. Aktuálně chystáme i další úpravy, které uživatelům zjednoduší práci s GA4. Jednou z úprav je v úvodu zmiňované napojení GA4 na náš modul Statistiky, kdy klientovi přímo v adminu zobrazujeme data z Google Analytics – ohledně návštěv webů, zdrojů návštěv a dalších statistik, které se stahují přímo z GA. 

Pro některé uživatele mohou být nové GA4 nepřehledné, a proto jsme se snažili data zobrazovat v administraci v podobě, na kterou jsou naši uživatelé zvyklí.

Další úprava, kterou chystáme, je rozšíření dat, které do GA4 zasíláme. K dispozici budou nové eventy, s nimiž budou mít uživatelé k dispozici ještě více dat, které mohou použít pro další vyhodnocování. 

Jaká data z GA4 budou vidět v rozhraní Shoptetu?  

V rámci Statistik v administraci e-shopu bude zachována větší část reportů, jako jsou statistiky návštěv, statistiky mobilních zařízení nebo zdrojů návštěv. Do budoucna plánujeme i rozšíření o statistiky kampaní nebo statistiky průchodu nákupním procesem.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů