Rozhovor: Martin Matějka – o podnikání, klíčových slovech a e-shopech – část 1.

()

SEO neboli optimalizace pro vyhledávače – jedna velká kapitola pro všechny e-shopaře. Není úplně jednoduchá, zato je naprosto povinná pro většinu z vás, kteří chtějí v podnikání opravdu uspět.

S články o SEO a online marketingu jakoby se roztrhl pytel. Všichni o tom píší, mluví nebo aspoň šeptají. Ale kdo tomu opravdu rozumí? A navíc to umí předat i naprostým laikům?

Osobně jsem díky rozhovoru s Martinem Matějkou měla poprvé pocit, že tomu SEO začínám přicházet na kloub. Odložte tedy na chvíli všechny ty učebnice SEO a přečtěte si, jak to vidí člověk, který se tímto oborem úspěšně zabývá už bezmála 12 let.

Dobrý den Martine, díky, že jste si udělal čas, začneme tak nějak zlehka. Jak jste se dostal k SEO? Studoval jste ho na škole?

MM: Dobrý den, no na škole úplně ne. Ono se totiž SEO na školách studovat nedalo. A nevím o tom, že by tomu dnes bylo jinak. Ale dostal jsem se k němu vlastně náhodou. Když jsem dal výpověď ve své první opravdové práci (bylo mi 19), potkal jsem na Palmovce v metru kamaráda, který v té době rozjížděl firmu na tvorbu webovek a SEO. Domluvili jsme se, že se u něj stavím, a do 14 dnů jsem začal. Byl to docela fofr.

Co jste tehdy dělal? Rovnou jste začal konzultovat weby klientům?

MM: To ne, vlastně jsem o tom tehdy moc nevěděl, a tak jsem začal SEO prodávat jako obchodník (čímž se nechci žádných obchodníků jinak dotknout :-))). Nicméně potřeboval jsem samozřejmě nasbírat zkušenosti a postupně jsem do tajů SEO pronikal víc a víc.

Co vás na tomhle oboru baví nejvíce?

MM: Dnes, jako konzultanta, po těch letech, mě na tom celém baví rozmanitost. Prakticky nikdy se vám nemůže stát, že budete dělat něco stejného dvakrát. I když byste pracovala pro dva různé e-shopy s nábytkem, nikdy pro ně nebudete řešit stejné problémy. Pořád se učíte něco nového, ať už z odborného pohledu klienta, tak z pohledu mě, jakožto podnikatele. Baví mě ta různorodost.

Jaký vidíte rozdíl mezi agenturou a freelancerem? Vidíte tam nějaký rozdíl v přístupu?

MM: Odborný rozdíl je tam minimální. Respektive měl by být. Možná snad jen to, že v agentuře bývá v SEO oddělení víc lidí, takže tam máte nějaké linkbuildery, konzultanty, copywritery a tak dále. Jako freelancer děláte většinou všechno sami (nebo spolupracujete s jinými freelancery, tak to třeba dělám já – nejsem všeuměl).

Nicméně zásadní rozdíl pak vnímám v tom, že u freelancera platíte přímo konkrétního člověka a víte za co. Je to osobnější. V agentuře jako klient máte svého account managera, který předává informace dál do týmu, ale komunikujete většinou jen s ním. Specialisty potkáte málokdy. A to může být problém – nevíte, kdo vás dostane na starost.

Modelová situace: přijdu do agentury, kde pracuje konzultant zvučného jména, co ho vidíte na každé přednášce či barcampu něco blábolit, řeknete si – ty musejí být super, tam jdu. Překousnete i vysokou hodinovku a nakonec se o vás po odborné stránce stará študák s ještě mokrým výtiskem bakalářky z VŠE. A to není situace, kterou chtějí klienti řešit.

Jak poznají e-shopaři, že je něco v nepořádku na jejich e-shopu?

Většinou tak, že jim nechodí objednávky :-)

Ne, vážně, signálů je víc, většinu alespoň těch základních metrik vyčte běžný eshopař v Google Analytics. Může to být například nápadně nízká návštěvnost z vyhledávačů, nízký konverzní poměr, a samozřejmě počet objednávek.

Jaké chyby eshopaři často dělají?

MM: Chyb pak může být celá řada, od nevhodně sestavené struktury webu (to je asi nejčastější), špatné pojmenování stránek – typická chyba je, že stránky cílí na příliš obecná klíčová slova namísto konkrétních a obchodně zajímavějších, nakupují odkazy ve velkém z pochybných zdrojů, protože někde slyšeli, že jich potřebují „co nejvíc“, … a tak dále, jsou jich opravdu mraky :-)

Můžete jmenovat nějaké české firmy, které mají podle vás dobře zvládnuté SEO?

MM: Tak třeba můj e-shop to nebude mít úplně špatně :-))), ale tak je jich celá řada, třeba smarty.cz do toho docela šlape, Knihy Dobrovský teď spouštějí nový e-shop, weby ve skupině Vivantis, Happysport, a dalších. Je jich dost už dneska…

Podle čeho by si měli naši eshopaři vybírat SEO konzultanta?

MM: podle referencí, zkušeností, komunikace, … Měl by se hodně vyptávat na business klienta a málo mluvit o sobě. Měl by se zajímat o data a čísla a ne prezentovat, za jak dlouho budete na první pozici… Na tohle téma bylo napsána spousta článků, ale nejlépe to vystihl můj parťák Lukáš Pítra :-)

Myslíte, že máme v ČR dostatek kvalitních SEO konzultantů? Můžete jmenovat?

MM: Nemyslím, že jich máme málo, na druhou stranu ani jich není moc :-) jmenoval bych třeba Lukáše Pítru nebo Marka Prokopa, ale i v agenturách by se našli schopní lidé. Podle mě jich nejvíc sedí schovaných někde přímo ve firmách, kde si jich natolik váží, že je přeplácí a oni nemají potřebu odcházet :-)

Vy sám jste pomáhal zviditelnit Shoptet ve vyhledávačích a také jste navrhoval SEO modul, který Shoptet využívá u svých klientů. Jak na tuto spolupráci vzpomínáte?

Se Shoptetem se mi dělalo dobře, máte tam šikovné lidi, se kterými byla radost pracovat.

Už teď se můžete těšit na 2. část rozhovoru, kde se můžete přesvědčit o tom, že SEO není žádná tajuplná věda. Martin nám jednoduše vysvětlí podstatu klíčových slov a dá užitečné tipy na sebevzdělání.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů