Jak jsme se EET na Shoptetu nebáli

()

EET pro eshop a kamennou prodejnu - Shoptet1. prosince skočila EET v ČR rovnýma nohama do ostrého provozu. Proč elektronickou evidenci tržeb v Shoptetu řešíme a proč jsme se spuštění nemuseli my ani klienti bát?

Aktuální informace k 1. 1. 2023 bylo EET zrušeno, pokud vás zajímá více, přečtěte si nový článek o EET na naší Podpoře.

Začneme malou rekapitulací

EET, neboli povinnost elektronicky evidovat tržby, mají všichni, kteří při svých obchodech přijímají platby v hotovosti (sem spadají i v hotovosti vyplacené dobírky), různými šeky nebo stravenkami, ale také online platbou. Diskutuje se, že by online platby mohly být z povinnosti EET vyjmuty, zatím ale povinnost platí i pro objednávky placené online. V praxi to znamená, že o každém takovém prodeji musí být finanční správa informována. O tom si ale povíme o něco níže.

Povinnost EET byla rozdělena do 4 fází podle činností. Pojďme si je připomenout:

  1. fáze – od 1. prosince 2016 – ubytovací a stravovací služby,
  2. fáze – od 1. března 2017 – maloobchod a velkoobchod (tedy valná většina Shoptet klientů),
  3. fáze – od 1. března 2018 – ostatní činnosti vyjma těch ve 4. fázi, například svobodná povolání, doprava, zemědělství,
  4.  fáze – od 1. června 2018 – vybraná řemesla a výrobní činnosti.

První fáze nám už tedy vesele běží a tu další netrpělivě čekáme.

Proč to v Shoptet řešíme?

Jednoduše proto, protože Shoptet už dávno nedělá jen e-shopy, ale systém je plně funkční i pro pokladní systémy resp. elektronické pokladny. A těch obou se EET týká. Přesně tak, nejde totiž jen o kamenné prodejny, stánky či řemeslníky, ale elektronická evidence tržeb se dotkla i e-shopů.

No a protože na platformě Shoptet běží i spoustu obchodů, které nabízejí ubytovací a stravovací služby, museli jsme vše potřebné připravit i pro první fázi, a tudíž jsme si mohli od 1.12. otestovat v ostrém provozu, jak se nám povedlo propojení pro EET připravit. A můžeme s klidem říci, že spolu s klienty jsme to zvládli na jedničku :)

Rozhodně budeme propojení EET dále vylepšovat, zatím jsme jej zprovoznili hlavně pro modul Pokladna (tedy pro objednávky vytvořené přes pokladnu), na kterém poskytovatelé ubytovacích a stravovacích služeb prodávají. Před spuštěním druhé fáze, která se týká valné většiny klientů Shoptetu, budou veškeré přípravy dokončené, abychom splnili povinnosti i pro naše e-shopy a osobní prodeje.

Co je pro propojení potřeba?

V první řadě mít systém od Shoptetu. Jak už jsme psali, systém plnohodnotně využijete jak pro správu e-shopu, tak i pro provoz v kamenném obchodě. A ne, nemusíte se bát univerzálnosti, systém vám poskytne nadupaný software jak pro e-shop, tak pro pokladnu :)

Aby mohlo k EET propojení dojít, je potřeba vyřídit pár byrokratických kroků a následně nastavit data do systému.

  1. V první řadě je potřeba zajistit si přihlašovací údaje do aplikace EET
    1. Ty získáte buď elektronicky na portále správce daně, kde je ale potřeba mít zřízenou datovou schránku, aby vám měli údaje kam zaslat, což trvá cca týden a údaje jsou platné okamžitě,
      Zadost o autentizacni udaje EET
    2. nebo osobně (tzv. „ústně do protokolu“) na libovolném finančním úřadě, kam musíte přijít osobně a prokázat se platným občanským průkazem. Tam vám vydají autentizační údaje okamžitě v zapečetěné obálce. Tyto údaje budou platné až po 24 hod.
  2. V druhém kroku se přesuneme do administrace obchodu
    1. Nejprve se ujistíte, že máte vyplněné DIČ – a to i v případě, že jste neplátce. V takovém případě je vaše DIČ v podobě „CZ+rodné číslo bez lomítka“ (takže například CZ7008090200).
      Plátce DPH nastaví DIČ v sekci Nastavení obchodu (takové DIČ se pak propisuje i na všechny doklady), neplátce nastaví své DIČ v sekci Propojení EET (a to proto, že z tohoto místa se nikam na e-shop ani doklady nepropisuje. Nepředpokládáme, že byste totiž chtěli veřejně uvádět své rodné číslo :))
    2. V sekci Propojení EET následně vygenerujete EET žádost. Tím si vytvoříte soubor s koncovkou .req, který ponese veškeré důležité informace o vašem obchodě – tím vám odpadne zdlouhavé vypisování údajů v aplikaci EET, kam se nyní opět přesuneme.
  3. Nyní přichází ke slovu opět aplikace EET, kde chvíli zůstaneme.
    1. Pomocí autentizačních údajů, které jste získali od finanční správy, se přihlaste do aplikace EET.
    2. Ve svém profilu přidáte novou provozovnu (provozovnou se myslí i e-shop) – v systému bude označená číslem provozovny – to si zapamatujte, budeme jej ještě potřebovat.
    3. Další fází je získání certifikátu. V sekci „Certifikáty“zvolíte „Nový certifikát“, kde si vyberete možnost Nahrát žádost ze souboru.
      Tou žádostí je myšlena přesně ta s koncovkou .req, kterou jste si ukládali z administrace obchodu. Stačí ji pouze nahrát a nakonec odeslat žádost.
      Nahrát žádost ze souboru - nový certifikát EET - Shoptet
    4. Zbývá poslední krok – Stáhnout certifikát – bude jím soubor s koncovkou .crt, který si také uložte v počítači, ať ho najdete. Budeme ho také potřebovat.
  1. Pro dokončení třetího a posledního kroku se vraťme opět do administrace obchodu – tady zužitkujeme vše, co jsme na Daňovém portálu doposud získali.
    1. V sekci Propojení EET vyplňte své ID (číslo) provozovny a nahrajte uložený certifikát (soubor s koncovkou .crt) – stránku uložte.
      Nahrát certifikát EET - Shoptet
    2. Zobrazí se vám tlačítko Zapnout – a tím propojení EET (pozor, modří už vědí) jednoduše aktivujete :)

Pokud jste prošli těmito kroky, veškeré nastavení máte za sebou a o vše další se už bude starat systém automaticky.

Jak se tedy tržby elektronicky evidují?

V momentě, kdy vystavujete ve svém obchodě (e-shopu nebo na pokladně) doklad pro zákazníka, proběhne mezi systémem a serverem ministerstva financí automatická a rychlá komunikace (rozumějte „bez žádného čekání“), během které dané transakci finanční správa přidělí unikátní kód. A tento kód se automaticky propíše na vystavený doklad, který zákazníkovi vytisknete, nebo odešlete. Finanční správa bude mít tuto transakci zaevidovanou a vy máte svou povinnost splněnou.

V případě, že byste nějaký doklad stornovali nebo smazali, je také potřeba finanční správu informovat. Stačí se přihlásit do aplikace EET, kde můžete daný doklad stornovat pomocí uvedení jejího čísla a mínusové částky.

Účtenka - doklad pro EET - Shoptet.cz

Proč se tedy nemusíte bát?

Možná jste i vy zaznamenali, že mnoho podniků a obchodů hlásilo, že kvůli EET budou své provozy zavírat. Ať už je zákon o elektronické evidenci tržeb jakýkoliv (nám se nepřísluší ho hodnotit), obavy jsou zbytečné. A rozhodně je zbytečné kvůli tomu zavírat podnik, do kterého jste věnovali čas, energii a peníze. Proč?

Využijte situace, která kolem EET vznikla, a získejte náskok před konkurencí! Neztrácejte čas EET kalkulačkami, které řeší situaci jen zdánlivě – co je vám platné, že přes ni můžete vygenerovat kód pro EET, když stejně musíte účtenku nebo fakturu vytisknout separátně znovu (ČOI vám totiž udává povinnost dát zákazníkovi doklad s rozespanými částkami, protože jedině tak může uplatnit případnou reklamaci), ale pořiďte si systém, který vám dokáže usnadnit prodej, zvýšit výdělečnost a efektivitu vašeho obchodu, a který jako bonus EET řeší za vás automaticky!

Vše o EET najdete zde >>>

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Jan Šimecký napsal:

    Dobrý den, budu potřebovat pouze fiskální účtenku – nedaňový doklad, kde bude uvedeno číslo mého daňového dokladu a zaplacená částka a následně další údaje pro EET a ne, jak je zobrazeno výše na ukázce. Bude tento případ v možnosti výběru dokladů?
    Šimecký

    1. Konstantin Sulimenko napsal:

      Dobrý den, Jane, bohužel to možné nebude. Nabízíme pouze účtenku, ve které je všechno najednou.

  2. Marek napsal:

    Veľmi vás chválim, pretože ostatné e-shop platformy mali s EET pomerne veľké problémy a starosti. A to nehovorím ešte o tom koľko vrások to robí samotným majitelom a prevádzkovatelom eshopov.

    1. Marku, děkujeme. Děláme všechno pro to, aby naši klienti vrásky z EET mít nemuseli :)

  3. Jana napsal:

    Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda mi poradíte, momentálně si to neumím srovnat v hlavě :-). Provozuji dva eshopy, zatím jen dobírka a převod. Potud mi je to jasné :-). Mám však v plánu nasadit platební brány. Tady je jasná registrace k EET. Dále provozuji jako živnostník další obor činnosti, kde se rovněž musím k EET přihlásit. Faktury za vše vystavuji v Pohodě. Mají zde aplikaci na komunikaci s FÚ. No a mě prostě není jasné, když budu s FÚ komunikovat z jednoho místa, tj. z Pohody, kolik potřebuji certifikátů? Jeden nebo na každý shop a činnost zvlášť? Moc děkuji za radu Jana

    1. Konstantin Sulimenko napsal:

      Dobrý den, Jano,

      cituji z webu etrzby.cz: „Podnikatel může mít jeden certifikát pro všechna svá pokladní zařízení nebo může získat a využít více certifikátů. Počet certifikátů se odvíjí od potřeb daného podnikatele a je výhradně na jeho rozhodnutí.“

      Přeji hodně štěstí v podnikání :)

      Konstantin, Shoptet.cz

  4. Zbyněk napsal:

    Dobrý den, v současné době si stahuju objednávky do Pohody, kde vytvářím faktury. Tak, jak jsem EET pochopil, v případě platby kartou budu muset vydat zákazníkovi fakturu s potřebnými detaily ihned po zaplacení, tedy třeba ve 3 ráno. Znamená to, že nemohu vystavit fakturu, tak jako doteď, třeba do 3 hodin po obdržení objednávky, ale ihned. Proces, který používám nyní tak nebude možné použít. Můžete mi poradit, jak v tomto postupovat? Skladové hospodářství a účto vedu v Pohodě a chci, aby to tak bylo i nadále. Děkuji

    1. Dobrý den, Zbyňku,

      děkuji za Váš dotaz. Takové je však mnohem efektivnější řešit přímo s mými kolegy na technické podpoře, kteří Vám mohou poradit. Stačí si založit testovací verzi e-shopu na stránkách http://www.shoptet.cz, pokud ji ještě nemáte, a kolegům napsat svůj dotaz přes rozhraní Helpdesku (tlačítko najdete v pravém horním rohu administrace).

      Děkuji a přeji krásný den,
      Katka

      1. Katka napsal:

        Dobrý den,
        též si stahujeme objednávky do Pohody a až tam vytváříme faktury. S touto otázkou ohledně přijaté platby z platební brány si tu lámeme taky hlavou. Má někdo potuchu, jak to v reálu bude vypadat či co je pro to nutné udělat, aby to splňovalo zákonné lhůty pro EET?
        Moc děkuji,
        Katka

        1. Konstantin Sulimenko napsal:

          Dobrý den, Katko, problém je jednoduše v nejednoznačné formulaci paragrafu, který ty lhůty určuje, a v nulovém vysvětlení v důvodové zprávě. Sbíráme informace a lámeme si nad tím hlavu taky, takže až z toho vylámeme nějaký závěr, dáme nějakým kanálem vědět :)

  5. Stanislav Křivanec napsal:

    Je funkční aplikace EET na komunikaci s FÚ při vystavení faktury v Shoptetu?

    1. Dobrý den, Stanislave,

      EET je již plně funkční pro tisk účtenek, jak píšeme ve článku, na propojení pro e-shopy (tedy vystavování faktur) stále pracujeme, takže do 1.3. budou všichni naši klienti 100% připraveni.

      Pěkný den, přeji.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů