7 tipů, jak mít úspěšný e-shop

()

V České republice je zhruba 37 000 různých e-shopů. A každý rok přibývají nové. Chcete, aby si zákazníci mezi konkurenčními elektronickými obchody častěji vybírali ten váš? Zkuste některé z tipů marketingové čarodějnice Magdy Čevelové.

1. Mějte konkurenční výhodu

Konkurenční výhoda je základní způsob, jak mezi ostatními e-shopy doslova vystoupit z řady. Široký sortiment kvalitního zboží, individuální přístup k zákazníkovi ani pravidelné slevy vám k tomu ale nepomohou. Extrémně rychlé dodání, všechny velikosti skladem nebo poradenství při výběru zdarma už je lepší. Najděte si něco, v čem jste opravdu dobří, zákazníci to oceňují a konkurence to těžko napodobí. A svou konkurenční výhodu pak nezapomeňte komunikovat zákazníkům.

2. Prodávejte něco, co nikdo nemá

Mnoho zejména začínajících e-shopistů sází na prověřený sortiment, po kterém je poptávka. Produktové kategorie, jako jsou mobilní telefony, parfémy nebo káva a čaj, už prodává celá řada větších a zavedených obchodů. Takže je v konkurenci těžší prorazit. Pokud začínáte nebo plánujete e-shop provozovat v malém, tajemství úspěchu spočívá ve specializaci. Proto si najděte úzký okruh zboží, který zajímá specifickou cílovou skupinu.

3. Sestavte si personu zákazníka

Víte, kdo je váš zákazník? Většina majitelů e-shopů, které jsem potkala, o tom má jen velmi přibližnou představu. Persona, čili model ideálního zákazníka, vám pomůže pochopit, kdo vaši klienti jsou, co potřebují a co se jim při nákupu na vašem e-shopu honí hlavou. Ideálního zákazníka si nejprve vymodelujte na papíře. Sepište si všechno, co o něm víte. Věk, pohlaví, rodinu, práci, koníčky i životní styl. Dejte mu jméno a konkrétní podobu, třeba prostřednictvím fotografie z časopisu nebo z fotobanky.

Model ideálního zákazníka je dobrý začátek. Pro jistotu si ale ještě ověřte, jak moc vaše hypotézy odpovídají skutečnosti. Pomohou vám data z prodejního systému, informace o návštěvnosti webu, písemné reference nebo živé či telefonické rozhovory s konkrétními zákazníky. Sepsanou a ověřenou personu si pověste ideálně nad pracovní stůl. A vraťte se k ní pokaždé, když chystáte nějaké změny, píšete texty nebo odpovídáte na reklamaci. Spousta věcí vám půjde o hodně snadněji.

4. Tvořte vlastní obsah

Když zkusíte zadat do vyhledávače název v podstatě jakéhokoli výrobku, dostanete podobný výsledek. Celou stránku zápisů s naprosto stejnými obrázky a identickým textem od výrobce. Není divu, že se zákazník rozhoduje podle ceny, nebo jednoduše nakoupí v e-shopu, kde už má náhodou registraci. Přitáhněte pozornost zákazníka originálními texty a vlastními fotografiemi produktů. Nabídněte tipy na používání vašich produktů, recepty a návody. Méně známé pojmy vysvětlujte pomocí slovníčku. Ukažte, že rozumíte svému oboru, prostřednictvím odborných článků, videí nebo infografik. Tam, kde se zákazník začte, velmi pravděpodobně také nakoupí.

5. Dodržujte tonalitu značky

Dokud e-shop provozujete sami, tahle část je paradoxně snadnější. Protože mluvíte, píšete, e-mailujete i telefonujete pořád stejně. Jste sami sebou a to stačí. S několika zaměstnanci už se jednotná linka komunikace udržuje obtížněji. Jakým tónem se vaše značka vyjadřuje? Je otevřená, přátelská, nebo spíše zdvořilá a formální? Vykáte nebo tykáte? A jak jste na tom s používáním hovorových či slangových výrazů? Na tohle všechno se vyplatí sestavit jasná a srozumitelná písemná pravidla. Zajistíte tím, že zákazníci budou dostávat stejné sdělení všemi marketingovými kanály. A vaše značka pro ně bude konzistentnější a srozumitelnější.

6. Neslevujte zbytečně

Slevy patří na českém trhu k nejčastěji používaným marketingovým nástrojům. Je jich tolik a jsou tak obecné, že pro zákazníky přestávají mít jakoukoli motivační funkci. A vás jen zbytečně připravují o marži. Sleva ve skutečnosti dává smysl jen jako odměna za chtěné chování zákazníka. Za nákup většího množství zboží, za objem utracených peněz, za platbu v hotovosti, za doporučení nového zákazníka nebo využití služby mimo sezónu. Zacházejte se slevami jako se vzácným kořením. Výsledky poznáte nejen vy, ale i vaši zákazníci.

7. Dejte si záležet na komunikaci

Široký sortiment, výhodné ceny i krásnou webovou grafiku. To všechno dokáže doslova v okamžiku sestřelit jediná věc: nezvládnutá komunikace. Otázky zákazníků, ponechané bez odpovědi. Zákaznická linka, kam se nedá dovolat. E-maily, psané nesrozumitelným jazykem. Nejasné obchodní podmínky a nevyřízené reklamace. To všechno vás může velmi snadno připravit o klienty. Nenechte zákazníky, aby se po kontaktu s vámi cítili jako idioti. Místo toho jim zkuste pomoci. Vaši zákazníci to ocení. A váš e-shop bude kvést.

Magdalena Čevelová je marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Majitele malých firem, živnostníky a volnonožce provází na cestě k úspěšnému podnikání a životní spokojenosti. Nabízí praktická, logická a proveditelná řešení, která sice dají práci, ale přinášejí výsledky.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů